Stan linii kolejowej Goleszów – Wisła Głębce jest fatalny, szczególnie na ostatnim odcinku. Czytelnicy alarmują, że jej rewitalizacja z Regionalnego Programu Operacyjnego jest zagrożona. Województwo uspokaja, że projekt wciąż jest ważny.
Pogarsza się stan techniczny linii kolejowej Goleszów – Wisła Głębce zwłaszcza na jej ostatnim fragmencie. Koleje Śląskie apelowały w ubiegłym roku o remont linii. Najgorszym odcinkiem jest fragment od p.o. Bronów do Skoczowa. Odległość 15 km pociąg pokonuje przy prędkości 26 km/h co trwa 34 minuty.
Rewitalizacja odcinka znalazła się w planach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego i to na wysokim, drugim miejscu. Pod koniec września Czytelnicy zaalarmowali, że nagle została przesunięta na listę rezerwową. - Przedmiotowa inwestycja została ujęta w Mandacie Negocjacyjnym jako rekomendowana przez Zarząd Województwa do dofinansowania w ramach RPO województwa i jej status się nie zmienił - zaprzecza Witold Trólka z biura prasowego marszałka.
Jak mówi rzecznik, Kontrakt Terytorialny odnosi się przede wszystkim do inwestycji o szczególnym znaczeniu z poziomu krajowego, dlatego znaczna część tych inwestycji jest rekomendowana do dofinansowania z programów krajowych lub innych, pozaregionalnych źródeł finansowych. - Kontrakt Terytorialny odnosi się tylko do kilku inwestycji rekomendowanych do dofinansowania z poziomu regionalnego programu, a przesądza o tym ich funkcjonalne powiązanie z inwestycjami krajowymi. Taka właśnie sytuacja ma miejsce w przypadku inwestycji o którą Pan pyta - tłumaczy.
- Poza tym należy podkreślić, że wszystkie przedsięwzięcia wskazane w Kontrakcie Terytorialnym mają status priorytetowych, a kryterium jakie decydowało o określeniu części z nich jako podstawowe wynika przede wszystkim stąd, że te inwestycje były już wcześniej przewidywane w ramach innych, dokumentów strategicznych wskazujących na określone inwestycje jako kluczowe dla rozwoju - mówi Trólka. Jak zapewnia, listy inwestycji w KT nie mają charakteru list rankingowych, a realizacja każdej z tych inwestycji jest przede wszystkim uzależniona od m. in. negocjacji programów operacyjnych, przygotowania, czy dostępnych środków finansowych.