Partnerzy serwisu:
Pasażer

Co z pociągmi do Grodna? PR: Czekamy na odpowiedź MIR

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Co z pociągmi do Grodna? PR: Czekamy na odpowiedź MIR
Choć Przewozy Regionalne już we wrześniu uzyskały informację o cofnięciu dotacji z budżetu centralnego dla połączeń do Grodna, zaplanowane pociągi na Białoruś wciąż figurują w rozkładzie jazdy, który ma wejść w życie w połowie grudnia. Przewoźnik czeka na ostateczną decyzję MIR, a podlaski poseł PiS apeluje do resortu o objęcie połączenia dofinansowaniem.

Na niespełna trzy tygodnie przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy wciąż bardzo prawdopodobne jest, że nie znajdzie się w nim żadne połączenie Polski z Białorusią, kursujące przez przejście w Kuźnicy. Przewozy Regionalne nadal nie uzyskały bowiem ani ze strony lokalnego samorządu, ani władz centralnych dotacji, która umożliwiałaby kontynuowanie obsługi przejścia.

Przewoźnik do tej pory nie wycofał natomiast złożonych wniosków o przydzielenie trasy, w rozkładzie jazdy PKP PLK figurują więc ciągle dwie zaplanowane w połowie zeszłego roku pary kursów dalekobieżnych kategorii interRegio. Miały one łączyć Warszawę z Grodnem przez Białystok i Kuźnicę. We wrześniu Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało jednak spółkę o rezygnacji z finansowania uzgodnionych wcześniej połączeń.

PR zapowiadały już wtedy, że będą poszukiwać alternatywnych możliwości uruchomienia iR „Niemen” i „Narew” lub innych pociągów, które obsługiwałyby graniczny odcinek Kuźnica Białostocka – Grodno. – Jak wielokrotnie podkreślaliśmy, uruchomienie pociągów z Warszawy do Grodna uzależniamy od uzyskania dofinansowania organizatora, czyli resortu transportu lub – jeśli samorząd województwa podlaskiego uznałby za zasadne stworzenie połączeń w krótszej relacji – urzędu marszałkowskiego – tłumaczy Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych.

Sprzedaż biletów wstrzymana, ale starania wciąż trwają

Spółka wciąż liczy, że nowe władze centralne zmienią zdanie w sprawie utrzymania kursów na Białoruś. – Pod koniec października i 20 listopada wystąpiliśmy do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju z prośbą o ponowne przeanalizowanie możliwości objęcia dofinansowaniem tych połączeń. Ostateczną decyzję o rezygnacji z tras przydzielonych przez PKP PLK lub pozostawieniu pociągów do Grodna w naszej ofercie podejmiemy po otrzymaniu odpowiedzi z ministerstwa – mówi Michał Stilger.

Przedstawiciel przewoźnika zaznacza jednak, że Przewozy Regionalne przygotowują się do ewentualnego zawieszenia ruchu. – Niedawno wstrzymaliśmy sprzedaż biletów na pociągi „Narew” i „Niemen” oraz wycofaliśmy informacje na ich temat z wyszukiwarki połączeń kolejowych – mówi.

Zieliński: Pociągi są popularne i istotne dla Polaków z Grodzieńszczyzny

Utrzymanie komunikacji z Białorusią postuluje także podlaski poseł Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Zieliński. Złożył on w tej sprawie interpelację do nowego ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka. – Połączenia te umożliwią bezpośredni dojazd do stolicy państwa Polonii zamieszkującej obwód grodzieński, jak też uzupełnią okrojoną ofertę Spółki Intercity na odcinku Białystok – Warszawa – argumentuje w piśmie poseł.

 – Z informacji, które przekazał przewoźnik wynika, że połączenia te spełniają istotną  funkcję. W 2014 roku z pociągów kursujących pomiędzy Polską a Białorusią (Grodno)  skorzystało 102,2 tys. pasażerów [przekłada się to na ok. 70 osób na kurs – dop. kf], do września 2015 roku 56,4 tys. pasażerów. Jak widać  połączenia cieszą się zainteresowaniem pasażerów. (...) Brak połączeń kolejowych z Warszawy i Białegostoku do Grodna spowoduje odcięcie  licznej grupy rodaków zamieszkujących na Białorusi od macierzystego kraju i osłabi  znacząco kontakty handlowe pomiędzy Polską a Białorusią – wskazuje Jarosław Zieliński.

Resort nie przedstawił jeszcze ostatecznego stanowiska w sprawie.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niepewny los połączeń do Grodna

Pasażer

Niepewny los połączeń do Grodna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 21 września 2015

MIB ostatecznie rezygnuje z połączeń do Grodna

Pasażer

MIB ostatecznie rezygnuje z połączeń do Grodna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 19 stycznia 2016

Podlaskie bez regionalnych pociągów za granicę?

Pasażer

Podlaskie bez regionalnych pociągów za granicę?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 27 października 2015

PR zmieniają ofertę Polska – Białoruś

Pasażer

PR zmieniają ofertę Polska – Białoruś

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 13 lipca 2015

Zobacz również:

Niepewny los połączeń do Grodna

Pasażer

Niepewny los połączeń do Grodna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 21 września 2015

MIB ostatecznie rezygnuje z połączeń do Grodna

Pasażer

MIB ostatecznie rezygnuje z połączeń do Grodna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 19 stycznia 2016

Podlaskie bez regionalnych pociągów za granicę?

Pasażer

Podlaskie bez regionalnych pociągów za granicę?

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 27 października 2015

PR zmieniają ofertę Polska – Białoruś

Pasażer

PR zmieniają ofertę Polska – Białoruś

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 13 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5