Linia nr 24 może stracić rację bytu, jeśli zakończy się wydobycie węgla w KWB Bełchatów, a nie powstanie nowa kopalnia w Złoczewie. Samorządy powołują właśnie stowarzyszenie na rzecz budowy nowego zakładu. Miałby on być obsługiwany koleją dzięki budowie przedłużenia istniejącej linii Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Rogowiec.
Przyszłość linii nr 24, która łączy Piotrków Trybunalski z Bełchatowem i kopalnią węgla brunatnego Bełchatów, nie jest na razie jasna. Obecnie jest ona wykorzystywana wyłącznie w ruchu towarowym, głównie na potrzeby kopalni i elektrowni Bełchatów. W perspektywie kilkunastu najbliższych lat jej aktualna rola może się radykalnie zmienić, bo przewidywane jest wyczerpanie się pokładów węgla w miejscu obecnego wydobycia.
Złoczew przejmie wydobycie z Rogowca?Jak informowaliśmy w sierpniu, szansą na przetrwanie linii może być otwarcie nowej odkrywki węgla brunatnego w pobliskim Złoczewie. Mimo że inwestycja jest planowana od lat, ostateczna decyzja o budowie jeszcze nie zapadła, choć poprzedni rząd zawarł z łódzkim samorządem wojewódzkim tzw. kontrakt terytorialny, który przewidywał realizację przedsięwzięcia. Władze regionu wraz z samorządami niższych szczebli powołują właśnie stowarzyszenie, które ma lobbować za powstaniem KWB Złoczew, co jednocześnie oznaczałoby prawdopodobnie przedłużenie linii nr 24 do nowego zakładu.
Stowarzyszenie samorządów ma zostać ukonstytuowane jutro podczas spotkania władz lokalnych w Złoczewie. W jego skład wejdą powiaty sieradzki, wieluński, wieruszowski oraz bełchatowski, a także szereg gmin. Swój patronat nad inicjatywą zapowiedział Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. – Złoczew jest bardzo dobrym rozwiązaniem na przejęcie wydobycia choćby z uwagi na bliskość Bełchatowa, możliwość wykorzystania tamtejszej infrastruktury i fachowców pracujących w tamtejszej kopalni. To także przygotowanie tutejszych szkół i uczelni do dalszego kształcenia kadr – argumentuje.
Nowa linia mogłaby powstać w ciągu dekady – Liczymy, że w przyszłym roku zostanie wydana koncesja na wydobycie węgla dla kopalni Złoczew i zachowany zostanie harmonogram prac przy jej tworzeniu – mówiła przedwczoraj w Łodzi burmistrz Złoczewa Jadwiga Sobańska. Dotychczasowe plany zakładały rozpoczęcie wydobycia około roku 2026. Jeśli będą one dotrzymane, należy zatem spodziewać się budowy przedłużenia linii nr 24 w ciągu najbliższej dekady.
Przypomnijmy, że według bardzo śmiałych propozycji łódzkiego urzędu marszałkowskiego linia mogłaby zostać przedłużona także w innym kierunku – do Wielunia. Pozwoliłoby to na stworzenie dodatkowego ciągu dalekobieżnego do Wrocławia zgodnie z pierwotnymi koncepcjami budowy trasy z lat 70. zeszłego stulecia. Na razie nie pojawiły się jednak szczegółowe koncepcje finansowania przedsięwzięcia.