Pieczołowicie wyremontowany dworzec kolejowy i stacja w Cieszynie czekają na większą liczbę pociągów. Obecnie oferta kolei jest szczątkowa i niezadowalająca.
Wciąż trwają prace nad oddaniem do użytku nieczynnego od lat odcinka linii kolejowej Cieszyn – Goleszów.
– Przy projekcie „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce” konieczne było wykonanie dodatkowych prac – wzmocnienie nasypów i zapewnienie bezpieczeństwa na szlaku Goleszów – Cieszyn, gdzie intensywne opady deszczu spowodowały trzy osuwiska – poinformowała nas Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK.
Jak dodaje, w lutym wykonawca kończył prace związane z zabezpieczeniem ostatniego osuwiska. Równolegle prowadzone były roboty torowe. – Po ich zakończeniu, wykonawca przystąpi do dokończenia robót wstrzymanych na tej linii. Termin zakończenia prac i dopuszczenia do eksploatacji toru na szlaku Goleszów – Cieszyn planowany jest na koniec czerwca 2022 r. – mówi Głowacka.
Czy Cieszyn kolejowo ożyje?
Kończący się powoli remont linii może spowodować istotną zmianę na mapie komunikacyjnej Śląska Cieszyńskiego. Wzorowo zrewitalizowana stacja w Cieszynie tylko czeka na przyjęcie pociągów. Na razie jednak oferta jest niezwykle mizerna.
Np. obecnie do Cieszyna z Katowic można dojechać koleją 5 razy dziennie, ale tylko raz bezpośrednio (4 pociągi kończą bieg w Czechowicach-Dziedzicach). Trwa to o 20 minut dłużej niż w przypadku wyboru busa. Szansa na zmianę tej sytuacji to koniec remontu linii do Goleszowa. Ale Koleje Śląskie, które mają prowadzić takie pociągi, kilkukrotnie, pomimo naszych próśb, nie przedstawiły żadnych konkretów dotyczących rozkładu jazdy.
– Aktualnie trwają prace nad nowym rozkładem jazdy. Będziemy informować na bieżąco o wszystkich wdrażanych nowych ustaleniach mających na celu poprawienie obecnej sytuacji – napisał rzecznik Kolei Śląskich, a na kolejnego maila zareagował informacją, że „podeśle stanowisko”, na które czekamy już miesiąc. Możemy więc posiłkować się jedynie ubiegłorocznymi zapowiedziami śląskiego urzędu marszałkowskiego, który obiecał 6 par pociągów między Cieszynem a Goleszowem, skomunikowanych pociągami do Wisły lub nawet z nimi łączonymi.
Atrakcyjne turystycznie miasto bez pociągów PKP Intercity
Pociągów po zelektryfikowanej linii z Goleszowa do Poznania nie zamierza uruchamiać na razie PKP Intercity.
– Spółka PKP Intercity nie przewiduje w najbliższym czasie obsługi połączeń do i z Cieszyna. Miasto posiada połączenia regionalne zarówno z Czechowicami-Dziedzicami, jak i z Katowicami, realizowane pociągami Kolei Śląskich. W tych lokalizacjach pasażerowie mogą przesiąść się z i do pociągów PKP Intercity – usłyszeliśmy w spółce. Szkoda, bowiem czeski i polski Cieszyn to razem 60 tysięcy mieszkańców, pozbawionych pociągów w głąb Polski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.