Jaka jest przyszłość jednostki EN57-001? Wydaje się, że scenariusz jej renowacji przez wrocławskie KSK jest coraz mniej realny. Polregio nie porozumiało się bowiem z organizacją w zakresie dzierżawy terenu w pobliżu lokomotywowni Wrocław Gł. powiązanej z realizacją prac dla dawnych Przewozów Regionalnych.
Wraz z końcem zeszłego roku wygasła umowa dzierżawy terenu w pobliżu lokomotywowni Wrocław Główny przez Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu. Organizacja trzymała na znajdujących się tam torach odstawczych swój tabor historyczny. Właściciel działki, spółka Polregio,
zaproponował stowarzyszeniu nowe warunku współpracy. Miesięczny czynsz miał wzrosnąć z 500 zł do kilkudziesięciu tys. zł, przy czym znaczną część tej kwoty KSK miał przekazywać w formie prac renowacyjnych jednostki EN57-001.
Czy można nie kontrolować kwestii związanych ze swoją własnością? Klub nie przyjął jednak propozycji, argumentując, że nie jest w stanie ani wygospodarować zwiększonej kwoty gotówkowej, ani skutecznie przeprwadzić remontu w związku z brakiem odpowiedniego zaplecza technicznego.
W styczniu Polregio poinformowało nas przy tym, że rozmowy pomiędzy podmiotami są kontynuowane. Jak wynika z aktualnego stanowiska spółki, nie przyniosły one oczekiwanego rezultatu.
O postępy w rozmowach i o dalsze losy odstawionej jednostki o statusie zabytku zapytaliśmy Dominika Lebdę, rzecznika prasowego Polregio. Jego odpowiedź była bardzo zaskakująca. – Nie komentujemy tematu – stwierdził bowiem nasz rozmówca, mimo że pytaliśmy go o sprawy bezpośrednio dotyczące majątku przedsiębiorstwa.
Informacja o działaniach w kierunku renowacji EN57-001 nie jest publicznaPutania ponowiliśmy więc w ramach procedury dostępu do informacji publicznej. Przesłana nam odpowiedź jest jedynie nieco bardziej konkretna. – Polregio sp. z o.o. nie zawarło umowy z Klubem Sympatyków Kolei we Wrocławiu, której przedmiotem byłaby dzierżawa lub inna forma zarządu nad terenem nieopodal lokomotywowni Wrocław Główny. Jednostka EN57-001 stacjonuje zaś niezmiennie na terenie jednego z zakładów Polregio – czytamy.
Zapytaliśmy przewoźnika także o to, jakie działania podjął w celu renowacji pierwszego wyprodukowanego En57. Spółka oceniła jednak, że informacja ta nie stanowi informacji publicznej. Nie udzieliła nam więc żadnej odpowiedzi.