PKP Polskie Linie Kolejowe prowadziły w tym roku trzy postępowania na budowę systemu informacji pasażerskiej na stacjach. Udało się podpisać umowę na budowę tablic w Lublińcu, projekty dotyczące stacji Radom oraz linii E20 i E30 czekają na wykonawców.
Największy trwający przetarg dotyczy dostawy systemu informacji pasażerskiej na linii E20 i odcinku linii E30. To zresztą trzecie postępowanie w tej sprawie – projekt, który pierwotnie miał kosztować miliard złotych i objąć stacje w całym kraju, został w międzyczasie ograniczony do jednej piątej początkowej wartości. W maju
pisaliśmy o otwarciu ofert w postępowaniu; wciąż nie zostało ono rozstrzygnięte.
– PKP Polskie Linie Kolejowe wskazały najkorzystniejszą ofertę, którą złożyło konsorcjum firm: Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. Wpłynęło jedno odwołanie od tej decyzji, jego treść będzie teraz analizowana – informuje Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK. Jak przypomina, w ramach tego projektu na 133 stacjach i przystankach przy liniach kolejowych nr 2, 3, 9, 275, 282 zainstalowane zostaną elementy systemów dynamicznej informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego.
Mniejsze postępowanie dotyczyło
projektu i budowy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na stacji w Lublińcu oraz monitoringu na peronach i w przejściu podziemnym. Tu udało się podpisać umowę z wykonawcą – PKP Telkol, pomimo przekroczenia kosztorysu; oferta warta była 2,5 mln zł netto przy wartości szacunkowej 2 mln zł netto. Według wcześniejszych informacji zakończenie prac ma nastąpić do końca listopada.
Trzecim postępowaniem był przetarg na projekt, dostawę i instalację elementów CSDIP wraz z infrastrukturą techniczną
na stacji Radom. Postępowanie ogłoszono w maju. – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wskazały w przetargu na montaż systemu dynamicznej informacji pasażerskiej najkorzystniejszą ofertę, którą złożyła firma Maxto Sp. z o.o. S.K.A. Jeżeli pozostali wykonawcy nie złożą odwołania od tej decyzji, możliwe będzie rozpoczęcie przygotowań do podpisania umowy – informuje Janus.
W ramach montażu systemu w Radomiu na każdej z krawędzi peronu zamontowane zostaną dwustronne wyświetlacze z zegarami. Na peronach i w przejściu podziemnym zainstalowane zostaną infokioski. W przejściu podziemnym także zainstalowane zostaną wyświetlacze informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów. Pasażerowie oprócz informacji wizualnej będą także mogli dowiedzieć się o odjeżdżających pociągach dzięki nowemu systemowi komunikatów dźwiękowych.