Wczoraj (25 listopada) został podpisany kontrakt terytorialny dla województwa mazowieckiego. Na liście podstawowej znalazło się 12 projektów kolejowych, rozbudowa metra oraz ogólnie opisane projekty komunikacyjne Warszawy. Nowe linie kolejowe do lotniska w Modlinie, Modlin – Płock oraz Ciechanów – Przasnysz – Chorzele są na liście rezerwowej.
Wczoraj kontrakt podpisali Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju oraz Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. Ten strategiczny dokument, będący umową ramową między rządem a Mazowszem, zawiera najważniejsze inwestycje, które mają być realizowane w perspektywie finansowej 2014-2020, głównie przy udziale środków unijnych.
Strona rządowa będzie odpowiedzialna za większość projektów kolejowych. Z właściwych programów operacyjnych na lata 2014-2020 mają być finansowane:
-
Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin – odcinki na terenie województwa mazowieckiego,
-
Prace na linii kolejowej Nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot: C, D, E),
-
Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Kutno, etap I: Prace na linii kolejowej nr 3 na odcinku Warszawa – granica LCS Łowicz – odcinki na terenie województwa mazowieckiego,
-
Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa Rembertów – Mińsk Mazowiecki, etap I: Prace punktowe na posterunkach ruchu,
-
Poprawa przepustowości linii kolejowej E 20, odcinek Warszawa Rembertów – Mińsk Maz., etap II: Budowa dodatkowej pary torów na odcinku Warszawa Rembertów – Sulejówek Miłosna – odcinki na terenie województwa mazowieckiego.;
Z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) mają być natomiast finansowane:
-
Prace na linii E 75 na odcinku Sadowne – Białystok wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne – odcinki na terenie województwa mazowieckiego,
-
Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia,
-
Prace na linii obwodowej w Warszawie (odcinek Warszawa Gołąbki / Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska),
-
Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz – odcinki na terenie województwa mazowieckiego,
-
Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia Nr 447),
-
Prace na linii kolejowej C-E 20 odcinek Skierniewice – Pilawa – Łuków – odcinki na terenie województwa mazowieckiego.
Również kilka projektów samorządowych ma zostać sfinansowana z właściwych programów operacyjnych na lata 2014-2020:
-
Poprawa jakości przewozów pasażerskich Kolei Mazowieckich poprzez zakup i modernizację pojazdów kolejowych wraz z inwestycjami w zaplecza techniczne do utrzymania taboru,
-
Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej/ekologicznego transportu,
-
II linia metra - etap II: odcinek zachodni od szlaku za stacją "Rondo Daszyńskiego" do stacji "Księcia Janusza" oraz odcinek wschodni – północny od szlaku za stacją "Dworzec Wileński" do stacji "Targówek 2" wraz z
-
zakupem taboru i infrastrukturą towarzyszącą oraz prace przygotowawcze do etapu III,
-
II linia metra - etap III: kontynuacja budowy odcinka zachodniego od szlaku za stacją "Księcia Janusza" do stacji "Powstańców Śląskich" oraz dokończenie budowy odcinka wschodniego - północnego do stacji "Bródno" wraz z zakupem taboru.
-
Projekt Kolei Mazowieckich obejmuje inwestycje w trzy zaplecza (Sochaczew, Tłuszcz, Radom), modernizację 39 ezt-ów, zakup 55 pięcioczłonowych ezt-ów, 10 dwuczłonowych oraz 26 nowych wagonów środkowych. Projekty warszawskie w ramach „kompleksowych przedsięwzięć z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej/ekologicznego transportu” będą dopiero ustalane na podstawie dopiero opracowywanej Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Miasto ogólnie zapowiedziało dalszą modernizację sieci i budowę nowych tras, budowę zajezdni Annopol i zakup taboru.
– W ramach projektów inwestycyjnych, które spółka planuje zrealizować z wykorzystaniem środków unijnych to przede wszystkim zakupy 55 ezt-ów, także panuje dokupić kolejne człony do już kursujących pociągów – do tych nowoczesnych pociągów, które już dziś kursują na linii z Warszawy do Siedlec oraz z Warszawy do Działdowa. Także planowany jest dalszy zakup autobusów szynowych do realizacji połączeń szynowych na mniej obleganych liniach województwa mazowieckiego – mówi Krzysztof Rodziewicz, zastępca dyrektora Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Kilka projektów znalazło się na liście rezerwowej, których realizacja jest zależna m.in. od dostępnych środków finansowych:
-
Prace na liniach kolejowych nr 13, 513 odcinek Krusze / Tłuszcz – Pilawa (strona rządowa),
-
Budowa linii kolejowej w relacji Płock-Modlin (strona rządowa / strona samorządowa),
-
Budowa odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego (MPL) Warszawa/Modlin oraz budowa stacji kolejowej Mazowiecki Port Lotniczy (MPL) Warszawa/Modlin (strona rządowa / strona samorządowa); brak możliwości finansowania z programów krajowych,
-
Rewitalizacja linii kolejowej nr 33 Kutno – Płock (strona samorządowa / rządowa),
-
Prace na linii kolejowej nr 29 odcinek Mostówka – Ostrołęka (strona samorządowa),
-
Prace na linii kolejowej nr 36 odcinek Ostrołęka – Śniadowo (strona samorządowa),
-
Modernizacja linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele oraz budowa linii kolejowej łączącej linię nr 35 z linią Nr 9 na odcinku Ciechanów – Przasnysz – Chorzele (strona samorządowa),
-
Zakup i modernizacja taboru do obsługi kolei metropolitalnej (SKM) wraz z modernizacją Stacji Postojowo-Technicznej Szczęśliwice (strona samorządowa).