Pod względem dostaw nowych pasażerskich pojazdów kolejowych na krajowy rynek rok 2018 był nieco gorszy do poprzednich dwunastu miesięcy. Na tory wjechało tyle samo elektrycznych zespołów trakcyjnych, ale mniej jednostek spalinowych.
Tym samym rok 2018 to najgorsze dwanaście miesięcy od 2009 r. Wówczas liczba pojazdów nowo wyprodukowanych i dostarczonych do krajowych przewoźników zamknęła się w 20 EZT. Nie dostarczono wówczas ani jednego spalinowego pojazdu. W 2017 r. liczby te przedstawiały się następująco – 42 elektryczne zespoły trakcyjne oraz 5 jednostek z napędem spalinowym. W 2018 r. polscy przewoźnicy wzbogacili się również o 42 EZT, ale rozpoczęli eksploatację jedynie dwóch spalinowych zespołów trakcyjnych.
W dalszym ciągu zdecydowana większość nowych pojazdów pozyskiwana jest przez podmioty samorządowe – urzędy marszałkowskie oraz należących do nich przewoźników. W 2018 r. zasoby taborowe Przewozów Regionalnych wzbogaciły się także o pociągi zakupione przez samą spółkę, a nie tylko jej mniejszościowych właścicieli.
„Królem polowania”, jeśli chodzi o 2018 r., okazał się Newag. Dostarczył on na polski rynek łącznie 29 pojazdów. To niemal dwa razy więcej niż Pesa (15 pojazdów). Najwięcej z nich trafiło do obsługi połączeń Przewozów Regionalnych (32 jednostki). Jeśli zaś pod uwagę brać poszczególne regiony, to liderem było tutaj województwo zachodniopomorskie (15 EZT), a za nim Śląsk i podkarpacie (po 6 pojazdów).
Impulsy 2 wchodzą na rynek, Elfy 2 umacniają swoją pozycję
2018 r. był okresem, w którym taborowym „tortem” podzieliło się dwóch największych krajowych producentów pojazdów kolejowych – Newag i Pesa. Nie jest to nic zaskakującego, zresztą sytuacja taka (z odstępstwami głównie dotyczącymi dużych zamówień taboru dalekobieżnego) utrzymuje się od wielu, wielu lat. Poprzedni rok różnił się jednak od 2017 r. tym, że szczególnie mocno swoją obecność zaznaczyły pociągi będące drugą generacją EZT wchodzących w skład platform Elf i Impuls.
Dostawy w zeszłym roku rozpoczęły się od wjazdu na tory w Zachodniopomorskiem kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych produkcji Newagu. Region ten niezmiennie pozostaje jednym z najambitniejszych w Polsce pod względem pozyskiwania nowego taboru, a także jego unifikacji. W lutym 2018 r. do Szczecina przyjechał czteroczłonowy Impuls ED78-020 oraz trzy trójczłonowe EN63A (nr od 040 do 042).
W tym samym miesiącu zasoby taborowe Przewozów Regionalnych wzbogaciły się o trzy dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne EN96A (nr 002-004) dostarczone przez Pesę. Uroczysta inauguracja pracy tych pojazdów, należących do rodziny Elf 2, miała miejsce w marcu. Dołączyły one do eksploatowanych już w województwie kujawsko-pomorskim Elfów pierwszej generacji, będących własnością tamtejszego urzędu marszałkowskiego. Obsługują kursy o mniejszych potokach pasażerskich na zelektryfikowanych odcinkach sieci kolejowej w regionie.
Marzec to kolejne Impulsy w Zachodniopomorskiem – trzy czteroczłonowe ED78 (oznaczone numerami od 021 do 026) oraz przyjazd na Śląsk EZT Elf 2. W marcu zawitał tam także czteroczłonowy 22WEd-002 oraz dwuczłonowy 34WEa-003. Oba zasiliły zasoby taborowe Kolei Śląskich, a właścicielem pierwszego z nich jest Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, drugiego – sam przewoźnik. Drugi dostarczony w 2018 r. 34WEa zamówiony przez Koleje Śląskie, a oznaczony numerem 004, pojawił się w tym regionie w kwietniu. W tym miesiącu kolejne pojazdy EN63A przyjechały na Pomorze Zachodnie (numery od 043 do 045). Nowy tabor pojawił się w tym czasie też na Podkarpaciu. W kwietniu przyjechał tam pierwszy trójczłonowy Elf 2 o oznaczeniu EN61A-104. Na Podkarpaciu w tym okresie rozpoczęto także eksploatację dwóch spalinowych zespołów trakcyjnych SA140 (numery 001 i 002), oznaczonych wcześniej jako 222Ma. Były to jedyne pojazdy o takim napędzie, które trafiły na polski rynek w zeszłym roku.
Maj 2018 r. to dostawa jedynie dwóch pojazdów. Były to trójczłonowe Impulsy EN63A oznaczone numerami 046 i 047, zakupione przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. Kolejny, ostatni już EZT tego typu przyjechał tam w czerwcu. Był to EN63A-048. W tym samym miesiącu Newag dostarczył do tego regionu czteroczłonowego Impulsa ED78-027. Z kolei na Śląsk w czerwcu 2018 r. przyjechał kolejny czteroczłonowy Elf2 (22WEd-003), a na Podkarpacie trójczłonowy (EN62A-105). Również i w tym miesiącu kolejne pociągi pojawiły się w Zachodniopomorskiem. Były to ED78-027 i EN63A-048. Dostawy w 2018 r. zakończyły się dla Pomorza Zachodniego w sierpniu. Do parku taborowego eksploatowanego przez Przewozy Regionalne w tym województwie dołączył ostatni czteroczłonowy Impuls, o oznaczeniu ED78-028. W regionie od tego czasu eksploatowane jest zatem 37 Impulsów wyprodukowanych przez Newag: 19 ED78 i 18 EN63A.
Sierpień 2018 r. to także początek dostaw czteroczłonowych pojazdów Elf 2 dla Podkarpacia. Pojawił się tam wówczas EN76A-101, a EN76A-102 przyjechał we wrześniu. Ten miesiąc to również dostawa trójczłonowych Impulsów Newagu dla województwa opolskiego. We wrześniu 2018 r. Przewozy Regionalne rozpoczęły eksploatację należących do tamtejszego urzędu marszałkowskiego pojazdów EN63A-049 i EN63A-050. Tym samym liczba EZT jeżdżących po Opolszczyźnie należących do platformy Impuls wzrosła do siedmiu jednostek.
W październiku, listopadzie i grudniu do Kolei Śląskich dostarczono ostatnie czteroczłonowe Elfy 2 22WEd (odpowiednio oznaczone numerami 005, 006 i 007). W tym samym czasie Newag przekazał Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Świętokrzyskiego dwa czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne ED78. W październiku pojawił się tam ED78-029, a w grudniu – ED78-030. Dzięki temu Oddział Świętokrzyski Przewozów Regionalnych używa tam już 13 EZT nowej generacji (dwóch ED78, sześciu EN63A, jednego EN64 i czterech EN96).
Końcówka roku to dostawa łącznie ośmiu EZT wyprodukowanych przez Newag. Zostały one zamówione przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego oraz Łódzką Kolej Aglomeracyjną. W tym pierwszym przypadku chodzi o pięcioczłonowe pojazdy Impuls EN90 oznaczone numerami od 001 do 004, obsługujące połączenia Oddziału Pomorskiego Przewozów Regionalnych. Druga dostawa to debiut na polskich torach drugiej generacji elektrycznych zespołów z rodziny Impuls. Cztery pojazdy 36WEd oznaczone numerami od 001 do 004 trafiły do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. To pierwsza partia pociągów z zamówienia liczącego łącznie 14 sztuk. Impulsy 2 będące własnością ŁKA zostały zakupione z myślą o trasach z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego, Radomska i Tomaszowa Mazowieckiego, jak również połączenia Skierniewice – Łowicz – Kutno w północnej części województwa łódzkiego.