Miłośnicy kolei obawiają się o losy jednej z nielicznych w Polsce pozostały nastawni bramowych. Los takiego obiektu znajdującego się w Pyskowicach jest niepewny.
– W czerwcu 2022 r. do członków kolektywu Stacja Pyskowice napłynęły informacje o planowanej rozbiórce unikalnej nastawni bramowej Pk5, będącej częścią kompleksu ponad 100-letniej dawnej parowozowni Pyskowice. Rozbiórkę ostatecznie potwierdziły w marcu 2023r. telefony, jakie zacząłem odbierać od firm rozbiórkowych – napisał do redakcji „Rynku Kolejowego” Piotr Borowiak.
Borowiak przypomina, że w całej Polsce zostało zachowanych jedynie kilka nastawni „bramowych” (tj. bezpośrednio „zawieszonych” nad torowiskiem kolejowym). Znajdują się one m. in. w Gliwicach, Bytomiu czy Gdańsku. Niewiele więcej jest ich ogółem w całej Europie.
– Uważamy, iż z uwagi na unikalność budowli i wartość historyczną jaką niewątpliwie posiada, budynek winien być wpisany do rejestru zabytków. W najgorszym scenariuszu, jako obiekt-wydmuszka, w najlepszym - o roli muzealnej. Umiejscowienie pyskowickiej nastawni jest tyle dogodniejsze, niż w wymienionych wyżej miastach, iż jest do niej wytyczona bezpieczna, nie przecinająca torów kolejowych droga dojazdowa; a także miejsce, w którym bez przeszkód zmieściłyby się schody czy winda (jeśli myślelibyśmy o jej remoncie i adaptacji na nowe cele) – dodaje aktywista.
– Wielokrotnie zgłaszaliśmy gotowość do wsparcia zarówno samorządów, jak i PKP, w kwestii utworzenia placówki muzealnej w obrębie stacji kolejowej w Pyskowicach. Co cieszy, rozmowy w tym temacie będą kontynuowane na szczeblu miejskim. Co jednak martwi, PKP równocześnie przygotowuje się do kolejnych wyburzeń, dlatego wykonaliśmy własnym zaangażowaniem szczegółowe pomiary i dokumentacje fotograficzne, aby już teraz zabezpieczyć jak tylko możemy pamięć po tym obiekcie – kończy mail do redakcji.
Zagrożeniem dla obiektu mogą być prace przy linii 132 na odcinku od Bytomia Bobrka do Opola. PKP Polskie Linie Kolejowe twierdzą jednak, że nie ma co do losów pyskowickiej nastawni żadnych wiążących decyzji.
– Na ten moment nie ma decyzji o rozbiórce nastawni bramowej w Pyskowicach. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace nad studium wykonalności dla linii kolejowej 132 na odcinku Bytom Bobrek – Opole, a ostateczna decyzja dotycząca nastawni w Pyskowicach może zostać podjęta na etapie projektowym. Opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja robót budowlanych mogłyby być realizowane po zapewnieniu finansowania tej inwestycji – napisała Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.