Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Co się dzieje z Luxtorpedą?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
16-05-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Co się dzieje z Luxtorpedą?
fot. Michał Szymajda, Rynek KolejowyMałopolski Impuls na torze testowych w Żmigrodzie
Rządowa Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zawiera m.in. program Luxtorpeda 2.0, którego celem ma być stymulowanie rozwoju produkcji nowoczesnego taboru szynowego. Branża jednak nadal nie zna szczegółów planu.

Rządowa strategia została przyjęta w połowie lutego. Z przedstawionych wówczas przez Ministerstwo Rozwoju (MR) informacji wynikało, że Luxtopreda 2.0 jest jednym z projektów flagowych istotnych dla gospodarki, którego celem ma być wspieranie rozwoju produkcji pojazdów szynowych. Ma się on opierać na trzech filarach: nakładach na badania i rozwój w ramach programu sektorowego Innontabor, zakupie nowego taboru oraz modernizacji eksploatowanego taboru szynowego.

Już wówczas MR mówiło o tym, że wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa (MIB) prowadzone będą uzgodnienia z przewoźnikami odnoście do ich potrzeb, a dopiero później zostaną zdefiniowane niezbędne środki finansowe.

Branża nic nie wie

– Podstawowym problemem programu Luxtorpeda jest to, że nikt nie wie, co to jest. Być może jest to bardzo dobry program i bardzo dobry pomysł. W końcu idea, żeby wspierać rynek produkcji taboru w Polsce jest trafiona. To jest kawałek naszego przemysłu, który przetrwał transformację i ma szansę się rozwijać. Zarówno rodzimi producenci, jak i zagraniczne koncerny inwestują w produkcję taboru kolejowego w Polsce i byłoby warto to wykorzystać – mówi Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej.

Dodaje przy tym, że nadal nie ma informacji o tym, jaki charakter miałoby mieć to wsparcie. – Nie wiemy, czy to ma być program wsparcia, ulg podatkowych czy promocji eksportu. Jest dużo elementów, które można by do niego dopisać, ale na razie ta kartka jest pusta – dodaje Majewski.

Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa uważa pojawienie się takiego programu w przestrzeni politycznej za bardzo dobry sygnał. Podobnie jak szef fundacji ProKolej widzi jednak potrzebę wypełnienia go treścią. – Jeśli tej pustej kartki nie wypełnimy, to doczekamy w tej poczekalni aż ktoś przyjdzie i zgasi światło – zaznaczył w trakcie debaty podczas Europejskiego Forum Gospodarczego w Katowicach.

Większej wiedzy co do zakresu Luxtorpedy 2.0 nie miał także prezes zarządu Newagu Zbigniew Konieczek. – Jest, ale nikt go nie widział. W programie pana Morawieckiego pojawiły się dwa województwa: kujawsko-pomorskie i wielkopolskie. Nie było tam małopolskiego. Poprosiłem, żeby zostało dopisane i tak się stało – wyjaśnia. – Myślę, że na przełomie roku w Nowym Sączu powstanie wyrób, który będzie w jakimś stopniu wypełniał założenia tego programu – dodaje.

Kiedy poznamy konkrety?

O możliwe terminy zakończenia prac zapytaliśmy oba zainteresowane tematyką ministerstwa. MIB odpowiedziało, że zgodnie z międzyresortowymi uzgodnieniami o szczegółach i postępach prac może informować jedynie MR. Potwierdziło jednak swoje zaangażowanie w prace nad planem zakupu i modernizacji taboru.

– Odnośnie do zakupów nowych pojazdów i modernizacji pojazdów już eksploatowanych w MR prowadzone są analizy dotyczące potrzeb modernizacyjnych i zakupowych taboru oraz uzgodnienia z przewoźnikami kolejowymi dotyczące ich planów w tym zakresie. Opracowano wstępną koncepcję założeń wymiany i modernizacji taboru kolejowego, która jest obecnie konsultowana z MIB i przewoźnikami. Prowadzone są również prace analityczno-koncepcyjne nad możliwymi do wprowadzenia sposobami finansowania tego procesu – poinformował departament komunikacji Ministerstwa Rozwoju.

Niestety nie udało się nam uzyskać informacji o przewidywanej dacie zakończenia prac.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Luxtorpeda 2.0 dla polskich firm? Niekoniecznie

Prawo i polityka

Morawiecki: Na wymianę całego taboru PR trzeba trochę poczekać

Prawo i polityka

Dokąd Luxtorpeda 2.0 zawiezie polską kolej?

Prawo i polityka

Dokąd Luxtorpeda 2.0 zawiezie polską kolej?

Roman Czubiński 13 listopada 2017

Bittel: Branża kolejowa jednym z motorów rozwoju

Prawo i polityka

Bittel: Branża kolejowa jednym z motorów rozwoju

Roman Czubiński 18 października 2016

Zobacz również:

Luxtorpeda 2.0 dla polskich firm? Niekoniecznie

Prawo i polityka

Morawiecki: Na wymianę całego taboru PR trzeba trochę poczekać

Prawo i polityka

Dokąd Luxtorpeda 2.0 zawiezie polską kolej?

Prawo i polityka

Dokąd Luxtorpeda 2.0 zawiezie polską kolej?

Roman Czubiński 13 listopada 2017

Bittel: Branża kolejowa jednym z motorów rozwoju

Prawo i polityka

Bittel: Branża kolejowa jednym z motorów rozwoju

Roman Czubiński 18 października 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5