Ostatnie kilka lat to w dziedzinie kolejnictwa w Unii Europejskiej okres budowy zintegrowanego systemu uregulowań związanych głównie z bezpieczeństwem i interoperacyjnością systemów kolei we wspólnocie. Szczególnie ważne były pakiety przepisów związanych z nierozerwalnie wiążącymi się dyrektywami 2004/49/WE (z późniejszymi zmianami) w sprawie bezpieczeństwa kolei oraz 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei.
Akty te wraz z włączeniem polskiego kolejnictwa w jednolity system oceny zgodności spowodowały, że wprowadzono nowe zasady i procedury dopuszczania budowli, urządzeń oraz eksploatacji infrastruktury i taboru.
Implementacja przepisów do prawa polskiego odbywała się stopniowo przybierając ostateczny kształt (kolejne nowelizacje Ustawy o transporcie kolejowym) w styczniu 2012 roku.
W ślad za implementowanymi dyrektywami zaczęły bezpośrednio w Polsce obowiązywać odnośne rozporządzenia i decyzje, w tym cała gama przepisów określających niezbędne wymagania dla podsystemów i składników interoperacyjności w transporcie kolejowym (TSI - Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności).
O konsekwencjach nowego stanu prawno-organizacyjnego RBF stara się informować rynek kolejowy od marca 2012 roku, kiedy to opublikowany został stosowny raport i zorganizowana specjalna konferencja. W maju Railway Business Forum zorganizowało kolejną konferencję odnośnie specyfiki infrastruktury kolejowej.
Teraz przyszła kolej na tabor kolejowy. Ten niezwykle ważny temat – bezpieczeństwa i interoperacyjności będzie przedmiotem kolejnej konferencji, jaką RBF wraz z SITK Oddział w Łodzi we współpracy z IPSz Tabor i Instytutem Kolejnictwa organizują w Warszawie w CS Szkolenie i Doradztwo przy ul. T. Edisona w dniach 9-10 października 2012.
Na temat interoperacyjności prezentacje poprowadzą znawcy tematu tacy jak m.in. Marek Pawlik czy Jan Raczyński.
W zasadzie wszyscy uczestnicy procesów związanych z ruchem kolejowym i taborem (zamawiający tabor, samorządy, przewoźnicy, producenci taboru, producenci wyposażenia taboru, zakłady naprawcze itp.) mają wyjątkową okazję poznać najnowsze regulacje związane z sygnalizowaną tematyką. Seminarium będzie szczególnie ważne dla wszystkich podmiotów wprowadzających tabor (wraz z podzespołami) na rynek. Aby to uczynić, muszą spełnić wymagania przewidziane dla dopuszczeń do eksploatacji i uzyskania certyfikatów i świadectw.
Te tematy mogą być także interesujące dla podmiotów finansujących zakupy i modernizacje taboru (leasingodawcy) i firm doradczych w tej branży.
Szczegółowe informacje o programie i formularze zgłoszeniowe tutaj.