Od dłuższego czasu toczy się dyskusja na temat przyszłości Stacji Muzeum, czyli dawnego Muzeum Kolejnictwa, przy pl. Zawiszy. Placówka, w związku z planami inwestycyjnymi PKP PLK, będzie musiała czasowo przenieść swoje eksponaty. PKP SA, które częściowo finansują muzeum, zapewniają: nie chcemy wyrzucenia lokomotyw na złom. Spółka, zgodnie z umową, przeznacza kolejne środki na finansowanie placówki, jednak od kilku miesięcy Stacja Muzeum zwleka z przystąpieniem do umowy darowizny na środki.
Obecnie Stacja Muzeum na Woli to dosyć smutny obraz – zwłaszcza jeśli stan ekspozycji porówna się z podobnymi placówkami funkcjonującymi w innych krajach. Od kilku lat wszyscy żyją jednak nadzieją, że ta sytuacja się zmieni. W 2014 r. samorząd województwa mazowieckiego i PKP SA podpisały umowę warunkową określającą zasady współdziałania stron w zakresie tworzenia Stacji Muzeum, czyli następcy Muzeum Kolejnictwa, a w kolejnym roku zawarto umowę na temat utworzenia i prowadzenia samorządowej jednostki kultury poświęconej tematyce kolejowej. Zorganizowano też konkurs na wizję Stacji Muzeum na Odolanach.
Na razie wiadomo, że wizja przeniesienia muzeum na Odolany jest nieaktualna, aczkolwiek nadal, w związku z planami inwestycyjnymi PKP PLK, ekspozycja muzeum będzie musiała zostać przeniesiona. Trwają negocjacje, w jaki sposób należałoby to uczynić. – Nie zakładamy możliwości likwidacji Stacji Muzeum, nadal chcemy ją finansować – mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.
Finansowanie funkcjonowania zapewnione
PKP SA zapewniają, że z umowy na finansowanie placówki cały czas się wywiązują i środki są cały czas zagwarantowane. W samym tylko 2016 r. spółka przekazała darowizny wynoszące łącznie 2,8 mln zł, w zeszłym roku – 550 tys. zł. Teraz PKP SA procedują przyznanie Stacji Muzeum środków w wysokości ponad 2,2 mln zł za I półrocze 2018 r.
Zarząd PKP SA jest też cały czas gotowa przyznać placówce darowizny w wysokości ponad 3,6 mln zł za zeszły rok. Od maja 2018 r. spółka oczekuje na podpisanie przez Stację Muzeum umowy darowizny, jednak do tej pory placówka tego nie dokonała. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, problemem jest to, że środki PKP SA są „znaczone” – tymczasem Stacja Muzeum, będąc spółką samorządową, cierpi na przerost zatrudnienia i spore koszty zjada administracja. PKP SA nie mają wpływu na to, kto zasiada we władzach Stacji Muzeum – te powołuje samorząd województwa mazowieckiego pod przywództwem Adama Struzika. Ani Stacja Muzeum, ani samorząd wojewódzki do kwestii braku umowy na przekazanie środków czy zatrudnienia się nie odniosły. Sytuacji nie chcą też komentować przedstawiciele PKP SA.
PKP SA: Jesteśmy gotowi zapłacić za przenosiny połączone z odnowieniem
PKP SA wyciągają też rękę do Stacji Muzeum w zakresie czasowego przeniesienia taboru – albo na teren Szczęśliwic, albo w głąb terenu Warszawy Głównej – tak, by nie kolidował z inwestycjami PKP PLK. W przypadku tej pierwszej lokalizacji możliwe jest przeprowadzenie renowacji części zabytkowych pojazdów.. – PKP SA nie jest właścicielem taboru, ale zadeklarowaliśmy, że na czas remontu torów będzie on relokowany na teren chroniony. Ten czas chcemy wykorzystać na odnowienie taboru Stacji Muzeum, chcemy to odnowienie sfinansować – zapowiada Mamiński. Jak dodaje, spółka ma zagwarantowane środki na przenosiny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.