Poseł Kazimierz Matuszny wrócił do tematu linii kolejowej 144 z Tarnowskich Gór do Opola, gdzie obecnie nie odbywają się przewozy pasażerskie. Pyta o szanse większego wykorzystania linii w ruchu towarowym.
– Pewna część istniejącej na terenie Śląska sieci połączeń kolejowych ulega degradacji, mimo że ma istotne znaczenie dla dalszego, zrównoważonego rozwoju sektora transportu towarów. W szczególny sposób dotyczy to linii kolejowej nr 144 – zauważa poseł Matuszny. Zwraca uwagę, że status linii bardzo się zmieni po otwarciu linii 182, która obecnie jest modernizowana, a która za trzy lata ma połączyć Tarnowskie Góry z Zawierciem przez Port Lotniczy Katowice. Poseł zwraca uwagę, że linia 144 może być dobrą alternatywną dla linii średnicowej zwłaszcza przy transporcie towarów, m.in. do Huty Katowice.
– Czy istnieją możliwości wygospodarowania dodatkowych środków na utrzymanie i stopniowy remont wspomnianej linii kolejowej – pyta poseł?
Na razie prace utrzymaniowe
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zwraca uwagę, że siłami PKP PLK „systematycznie prowadzona jest analiza stanu technicznego linii kolejowej nr 144”. Informuje, że w 2021 r., w ramach bieżącego utrzymania i konserwacji linii kolejowej nr 144, planowane jest m.in. wykonanie takich robót jak: podbicie torów, wymiana podkładów, wymiana podrozjazdnic, wymiana części rozjazdowych, uzupełnienie tłucznia, napawanie szyn, napawanie rozjazdów oraz naprawa przejazdów.
Ministerstwo stwierdza, że linia kolejowa na odcinku Tarnowskie Góry - Fosowskie ma charakter regionalny, dlatego też w ramach prac planistycznych, dotyczących perspektywy finansowej na lata 2021 - 2027, rozważa się rewitalizację linii na odcinku Fosowskie – Zawadzkie – granica województwa oraz, w ramach drugiego projektu: rewitalizację linii na odcinku granica województwa – Tarnowskie Góry.
Pomysły są
– Warunkiem realizacji przywołanych wyżej projektów jest uzyskanie dofinansowania ze środków UE. Obecnie nie są jeszcze w pełni znane zasady korzystania z instrumentów finansowych UE, jak również potencjalna wielkość alokacji środków dla przyszłej perspektywy finansowej. Z tego względu nie jest możliwe obecnie podanie szczegółów dotyczących takich działań – napisał Andrzej Bittel. Minister nie wspomina już o możliwości zwiększenia potencjału linii 144 z Programu Kolej Plus, ponieważ żaden z samorządów nie zgłosił tej linii do programu. Nie należy się temu dziwić, ponieważ charakter linii jest zdecydowanie ponadregionalny, a ponadto ma ona potencjał magistralny.
Obecnie na odcinku od Opola do Fosowskich ustanowiono prędkość 140 km/h. Dalej, bo do Zawadzkich dojeżdżają pociągi Polregio z Opola (8 par dziennie). Aby dotarły do Tarnowskich Gór, należałoby przejechać po linii 144 jeszcze zaledwie 33 kilometry, takich pociągów jednak nie ma, podobnie jak infrastruktury na tym odcinku w przyzwoitym stanie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.