Prawie dwa miesiące temu do Warszawy dotarły wagony Kolei Ukraińskich o większej szerokości, niż wynika z polskich norm. Jaki był efekt tego testu?
Koleje Ukraińskie i PKP Intercity
chcą uruchomić zdecydowanie więcej pociągów z Ukrainy do Polski. Problemem jest brak taboru - Ukrzaliznycia już wcześniej przywróciła do ruchu
wszystkie wagony mogące wjeżdżać na naszą sieć kolejową. Dlatego zdecydowano się na niestandardowe podejście i w porozumieniu z UTK prowadzone jest dopuszczenie do ruchu w Polsce standardowych ukraińskich wagonów o szerszej skrajni 1-WM. Dwa miesiące temu
odbył się przejazd testowy do Warszawy Wschodniej po linii kolejowej nr 7 Warszawa – Dorohusk przez Chełm, Lublin, Puławy, Dęblin, Otwock. Realizowany był jako jazda próbna w trybie „przesyłka nadzwyczajna”, po przeprowadzeniu na stacji w Dorohusku przeglądu i pomiaru wagonów.
- Do tej pory połączenia na linii Warszawa – Kijów obsługiwane były taborem dostosowanym do europejskich norm, jednak Koleje Ukraińskie posiadają ograniczoną liczbę tego typu wagonów. W celu zwiększenia liczby oferowanych miejsc w pociągach i uruchomienia nowych połączeń strona ukraińska wyszła z inicjatywą przetestowania wagonów przystosowanych do skrajni 1-WM. Wagony o skrajni 1-WM są szersze o ponad 30 cm oraz wyższe o ponad 60 cm od wagonów eksploatowanych przez spółkę PKP IC. Mają też inną konstrukcję dachu. Powoduje to, że pociągi o takich parametrach muszą zwalniać do bardzo niskich prędkości, gdy przejeżdżają przez stacje. Przejazd tego typu wagonami znacznie wydłuża czas przejazdu - tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury.
- Proces umożliwienia wjazdu na polską sieć kolejową wymaga nie tylko testów, ale także uzyskania stosownych zgód, certyfikacji oraz określenia przez zarządcę infrastruktury możliwych tras i godzin przejazdu, tak aby zagwarantować bezpieczeństwo podróży pasażerom i uniknąć dodatkowych opóźnień pociągów już kursujących na tych trasach. Dopuszczenie ukraińskich wagonów do ruchu pasażerskiego na terenie Polski prowadzonego po infrastrukturze normalnotorowej może się odbyć na podstawie uzyskania homologacji wykonanej przez Urząd Transportu Kolejowego - wyjaśnia Ministerstwo, odsyłając do PKP Intercity w sprawie obecnego etapu projektu.
Przewoźnik stwierdza, że zakończenia nie należy się spodziewać szybko. - Potwierdzenie możliwości eksploatacji na sieci PKP PLK wagonów UZ o skrajni 1WM jest procesem złożonym, a przeprowadzone testy były jednym z elementów niezbędnych do przygotowania raportów bezpieczeństwa. Obecnie oczekujemy jeszcze na uzupełnienie dokumentacji prze koleje UZ aby można było zakończyć raporty - informuje Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity. Dwa nowe pociągi z Polski do Ukrainy
mają wystartować w grudniu tego roku.