NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Co dalej z VAT-em na bilety kolejowe?

| Roman Czubiński 19.01.2023 1,4k

Co dalej z VAT-em na bilety kolejowe?
fot. MS
Skala oburzenia społecznego z powodu niedawnych podwyżek cen biletów PKP Intercity zaskoczyła rząd, który zapowiada podjęcie działań mających obniżyć koszt przejazdu. Wciąż nie wiadomo jednak, czy zostanie zastosowane najprostsze rozwiązanie – zerowa stawka podatku VAT za przewóz osób. Od ubiegłego roku rozwiązanie takie ma być możliwe do wprowadzania przez państwa członkowskie UE samodzielnie, bez konsultacji z Brukselą.
W ostatnich dniach informowaliśmy o rozwiązaniu zastosowanym w Finlandii – tymczasowej obniżce podatku VAT na bilety z 10% do 0%. Zakres obniżki obejmuje kolej, autobusy, podróże statkami, samolotami, a nawet taksówkami. Według przewidywań wprowadzone na 4 miesiące (10-procentowa stawka ma powrócić od maja) rozwiązanie ma uszczuplić budżet państwa o ok. 60 mln euro. Jednocześnie fiński rząd obniżył stawkę opodatkowania energii elektrycznej z 24% do 10%.

Komisja Europejska: Już można obniżać samodzielnie

Władze Polski przygotowywały się do obniżki VAT z 8% do 0% (w odróżnieniu od Finlandii – na stałe) już w 2020 r. Komisja Europejska z powodów proceduralnych odrzuciła wówczas polski wniosek derogacyjny. Od tego czasu polskie Ministerstwo Finansów twierdzi, że trzeba czekać na efekty trwających uzgodnień międzynarodowych w tej sprawie na szczeblu unijnym.

W ubiegłym roku weszła jednak w życie nowa unijna dyrektywa o VAT. Na jej mocy – jak twierdzi TVN24, powołując się na swoje rozmowy z przedstawicielami Komisji Europejskiej – państwa członkowskie mogą już obniżać VAT na przewóz osób samodzielnie. Rząd nie dementuje tych informacji, jednak niektórzy przedstawiciele PiS (np. Marek Suski) w wypowiedziach medialnych twierdzą, jakoby zgoda Komisji Europejskiej nadal była konieczna.

Rząd: Mamy swój pomysł. Ale jaki?

Z wypowiedzi przedstawicieli rządu wynika, że trwa dyskusja nad zmianami obniżającymi ceny biletów (rzekomo nawet korzystniejszymi, niż obniżka VAT). Na razie nikt nie ujawnia jednak szczegółów.

– Zgodnie z umową o świadczenie usług publicznych (PSC), spółka PKP Intercity może podnieść ceny biletów na połączenia dotowane (TLK/IC) jedynie w ograniczonym zakresie. Dlatego inna jest zmiana ceny biletów dla pociągów kategorii EIP/EIC, a inna dla TLK/IC – wyjaśnia rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś. Jak dodaje, podwyżki cen dla tych ostatnich, najpopularniejszych kategorii są niższe od wskaźnika inflacji, którym spółka kierowała się przy zmianach cennika komercyjnych połączeń EIP i EIC (umożliwiła to podwyższona w stosunku do planów rekompensata z budżetu państwa). Przypomniał też prognozy, według których za prąd PKP IC zapłaci w tym roku aż trzykrotnie więcej, niż w 2019 r.

W sprawie ewentualnej obniżki VAT Huptyś odsyła do Ministerstwa Finansów, które jest jednak jeszcze bardziej enigmatyczne. – Uprzejmie informujemy, że Ministerstwo Finansów analizuje różne scenariusze wsparcia o charakterze podatkowym i pozapodatkowym – odpowiedziało na nasze szczegółowe pytania w tej sprawie Ministerstwo Finansów (równie ogólnikowe komunikaty otrzymały też inne redakcje).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5