Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Co dalej z Trakcją? Co dalej z SKM Szczecin?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-10-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Co dalej z Trakcją? Co dalej z SKM Szczecin?
Fot. M. SzymajdaStacja w Ustce, w trakcie modernizacji przez Trakcję
Mimo wielu deklaracji o „motywowaniu” Trakcji do realizacji inwestycji w Szczecinie, od wielu miesięcy place budów na torach w stolicy Zachodniego Pomorza znacząco się nie ożywiają. Sporo informacji na temat kondycji głównego wykonawcy prac – Trakcji SA – wnosi do sprawy interpelacja poselska Arkadiusza Marchewki, a w zasadzie odpowiedzi resortu infrastruktury na nią. W sprawie są nowe wątki – takie jak sprzedaż warszawskiej nieruchomości dotąd należącej do Trakcji.

Ministerstwo Infrastruktury od wielu miesięcy podkreśla, podobnie jak PKP PLK, że w związku z opóźnieniami w realizacji projektu Trakcja S.A. „została zobligowana do przedstawienia planu naprawczego i aktualnego harmonogramu realizacji”. Bez zmian pozostaje też deklaracja, że obydwie spółki na spotkaniach omawiają proponowany harmonogram realizacji projektu i „czynią wszelkie starania, aby zakładany termin zakończenia realizacji ww. zadań został dotrzymany, a tym samym roboty zostały zakończone przed końcem 2023 r.”. O wcześniejszym zakończeniu projektu nikt już nie mówi, a nawet pojawiają się głosy, że w grę wchodzi ukończenie budowy przystanków i torów w ramach SKM po 2023 roku.

– PKP PLK wciąż stoi na stanowisku, że uwagi Trakcji dotyczące wadliwie przedstawionej dokumentacji geologicznej na terenach budów w Szczecinie, są bezpodstawne. – PKP PLK na etapie postępowania przetargowego w programie funkcjonalno-użytkowym wskazała na ryzyko związane z warunkami geotechnicznymi. Wykonawca w zakresie umownym powinien wykonać badania geotechniczne, w oparciu o które powinien zaprojektować i wykonać roboty budowlane. PKP PLK wskazała miejsca najbardziej zagrożone ze względu na uwarunkowania geologiczne, nie wykluczając innych miejsc – przedstawia zdanie PKP PLK wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Inne stanowisko prezentuje Trakcja SA. Przedstawimy je w następnym tygodniu.

Co z przejęciem akcji Trakcji przez PKP PLK?

Sporym problemem jest kondycja finansowa Trakcji. Plan Agencji Rozwoju Przemysłu i PKP Polskich Linii Kolejowych dotyczący zakupu 32,85% akcji spółki należących do hiszpańskiej Comsy, dotąd nie doczekał się realizacji.

– PKP PLK SA nie udzieliła finansowania pomostowego spółce Trakcja SA. Informacje dotyczące finansowania pomostowego ze strony Agencji Rozwoju Przemysłu pozostają poza zakresem właściwości ministra infrastruktury z racji braku sprawowania nadzoru właścicielskiego nad tą spółką – komentuje resort infrastruktury (zwróciliśmy się już do ARP z pytaniami w tej sprawie). W odpowiedzi na interpelację posła Marchewki pojawiają się jednak szersze wyjaśnienia.

W raporcie bieżącym z maja 2021, Trakcja SA poinformowała o planach zaangażowania w spółkę zleceniodawcy Trakcji – państwowego zarządcy infrastruktury, którym jest PKP PLK. Zobowiązała się do subskrypcji 250 mln akcji spółki Trakcja SA serii „E” za łączną cenę emisyjną 200 mln zł. PLK ma na to czas do dnia 31 grudnia 2021 r.

– Realizacja (…) inwestycji będzie miała miejsce pod warunkiem spełnienia określonych w porozumieniu warunków zawieszających, w tym uzyskania przez Agencję Rozwoju Przemysłu oraz PKP PLK S.A. niezbędnych zgód i zezwoleń na inwestycję oraz zaoferowania przez spółkę Trakcja SA do objęcia przez PKP PLK wszystkich akcji serii „E”, a co za tym idzie przyjęcia przez Walne Zgromadzenie spółki Trakcja SA uchwały dotyczącej emisji akcji serii „E” i zaoferowania ich do subskrypcji wyłącznie PKP PLK SA – wyjaśnia resort.

Sprzedaż działki w Warszawie poprawi kondycję spółki

W komunikatach bieżących Trakcji wciąż nie ma informacji o przejęciu udziałów przez PKP PLK. Pojawia się natomiast ciekawa informacja dotycząca sprzedaży działki należącej do Trakcji, zlokalizowanej w pobliżu stacji kolejowej Warszawa Praga – przy Oliwskiej 11. Atrakcyjną działkę kupiła spółka Dantex za 25 milionów złotych.

– Zawarcie umowy sprzedaży nieruchomości będzie miało istotny pozytywny wpływ na wynik pozostałej działalności operacyjnej Spółki i Grupy kapitałowej Trakcja („Grupa”) w IV kwartale 2021 roku. Wpływ powyższej transakcji zostanie ujęty w rocznym jednostkowym sprawozdaniu finansowym Spółki za rok 2021 oraz w rocznym skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Grupy za rok 2021 – czytamy w raporcie.

Warto przypomnieć, że pomimo znacznych opóźnień w realizacji inwestycji nie tylko w Szczecinie, ale i w Warszawie czy Łowiczu, PKP PLK podpisało z Trakcją kolejną umowę na przebudowę części linii nr 7 w Warszawie oraz budowę nowego przystanku
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Infrastruktura

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Jakub Rösler 05 czerwca 2023

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 23 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 16 listopada 2022

Ogromne opóźnienie SKM Szczecin. Do Polic najwcześniej w 2025 r.?

Infrastruktura

Zobacz również:

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Infrastruktura

Czy SKM Szczecin "wykolei się" przez infrastrukturę kolejową?

Jakub Rösler 05 czerwca 2023

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Infrastruktura

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 23 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Infrastruktura

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 16 listopada 2022

Ogromne opóźnienie SKM Szczecin. Do Polic najwcześniej w 2025 r.?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5