Zdaniem PKP Intercity, od 9 czerwca będzie możliwy powrót bezpośredniego pociągu IC relacji Hrubieszów – Jelenia Góra obsługiwanego zmodernizowanymi wagonami PKP Intercity, natomiast od 2 września może zostać uruchomiony pociąg TLK z Zamościa Wschodu do Warszawy Zachodniej. Warunkiem jest unormowanie sytuacji z dostępnością lokomotyw spalinowych SU160 Gama.
Od początku rozkładu jazdy obsługa kolejowych przewozów pasażerskich na odcinkach Rzeszów Gł. – Zagórz oraz Rzeszów Gł. – Hrubieszów Miasto
została przekazana przez PKP Intercity podwykonawcy – SKPL. Przewoźnik wykonywał je dla PKP Intercity jednostkami spalinowymi SN84, a po awariach –
krótszymi MR/MRD od Arrivy.
Taki sposób organizacji przewozów krytykuje
inicjatywa Pociągiem do Hrubieszowa. Krytykują m.in. organizację przesiadki w Rzeszowie z różnych peronów oraz sam fakt wykorzystywania taboru o niższym niż dotąd standardzie.
Przesiadka w jednym peronie technicznie niemożliwa
Rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska zaznacza, że do PKP Intercity nie wpłynęła żadna pisemna skarga na standard obsługi tych połączeń. Jak dodaje, przy składaniu wniosków o przydzielenie rozkładu jazdy przez SKPL została zasygnalizowana potrzeba umożliwienia przesiadki na tym samym peronie pomiędzy pociągami IC 6305 Chełmoński i TLK 32116. – Skomunikowanie przy osobnych peronach jest podyktowane warunkami ruchowymi w stacji Rzeszów Główny oraz względami bezpieczeństwa. W przypadku opóźnienia pociągu 6305 operatywnie udaje się zarządzić zmianę peronu tak, aby umożliwić przesiadkę drzwi w drzwi, natomiast nie jest to rozwiązanie, które można wdrożyć na stałe – informuje rzeczniczka.
Ministerstwo Infrastruktury przypomina z kolei, że podwykonawca został wybrany ze względu na
problemy z dostępnością lokomotyw Gama i ich użytkowanie na trasie objazdowej modernizowanej linii nr 7 (linią kolejową nr 30 na odcinku Lublin – Łuków). – Spółka SKPL Cargo została zobowiązana do zapewnienia jakości obsługi podróżnych pod względem m.in. punktualności, komfortu podróży, zewnętrznej i wewnętrznej czystości taboru, właściwego oznakowania taboru, w ramach obowiązujących przepisów prawa w tym zakresie – informuje rzecznik ministerstwa Szymon Huptyś.
Co dalej?Więcej szczegółów ministerstwo zdradza w korespondencji ze społecznikami. Jak podkreśliło
w liście do inicjatywy Pociągiem do Hrubieszowa, obsługa przez podwykonawcę jest rozwiązaniem tymczasowym. Jak czytamy w liście, w przypadku terminowej realizacji napraw lokomotyw Gama, PKP Intercity "uważa za możliwe" uruchamianie połączeń Rzeszów – Hrubieszów własnym taborem od 9 czerwca. Wówczas pociąg "Hetman" będzie stanowił grupę zmodernizowanych, klimatyzowanych wagonów dołączaną do IC Chełmoński w Rzeszowie.
W przypadku
poprawy dostępności lokomotyw SU160 Gama, PKP Intercity planuje też uruchomienie pociągu TLK Zamoyski Warszawa Zachodnia – Zamość Wschód (kursuje obecnie z Lublina) w okresie do września. Od 3 września, kiedy TLK Zamoyski pojedzie do Rzeszowa, zostać ma uruchomiony łącznik do tego pociągu z Hrubieszowa.