PKP Intercity unieważniło przetarg na naprawy i przeglądy poziomu P4 siedmiu lokomotyw serii EP08. Pytanie, czy te krótką serię tych lokomotyw w ogóle należy utrzymywać w taborze państwowego przewoźnika
W przetargu na wykonanie przeglądów P4 siedmiu istniejących lokomotyw EP08 PKP Intercity otrzymało dwie oferty: od konsorcjum Compremum – Transtrain, oraz od Public Transport Service. Ta pierwsza opiewała na 15 mln złotych brutto i była ponad dwukrotnie wyższa niż stawka, jaką było w stanie zapłacić PKP Intercity (7,3 mln złotych brutto)! PTS chciał z kolei aż 24,7 mln zł. brutto.
PKP Intercity w tej sytuacji podjęło jedyną słuszną decyzję i odstąpiło od wskazania najkorzystniejszej oferty, a tym bardziej od planów podpisania kontraktu.
Czy przetarg będzie powtórzony? Nawet jeśli tak, to PKP Intercity raczej nie ma co myśleć o ofertach tańszych. Tym samym utrzymywanie siedmiu istniejących lokomotyw z całej i tak niewielkiej serii pojazdów, które mogą rozpędzić się tylko do 140 km/h i to w dwuosobowej obsadzie (jeden maszynista może prowadzić EP08 tylko do prędkości 130 km/h), przestaje mieć sens.
Warto zaznaczyć, że w ostatnich tygodniach PKP Intercity podjęło już odważną, ale logiczną decyzję o rezygnacji z modernizacji 20 lokomotyw EP07 do prędkości 160 km/h. W zamian za nie do taboru operatora trafi
20 zupełnie nowych elektrowozów.