fot. Artur Lewandowski, Paweł Mieszkowski, PKP PLK
Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę dodatkowych rozwiązań wzdłuż Centralnej Magistrali Kolejowej, które pozwolą zmniejszyć odziaływanie kolei na środowisko. Wartość zadania to ponad 180 mln zł netto. Inwestycja realizowana będzie ze środków KPO.
Centralna Magistrala Kolejowa to ważna linia łącząca miasta na południu kraju –Kraków i Katowice z Warszawą. Dzięki prowadzonym przez PLK S.A. inwestycjom, pociągi na tej trasie w przyszłości będą mogły poruszać się z prędkością do 250 km/h. Istotne są zatem również kwestie środowiskowe i zmniejszenie oddziaływania kolei na otoczenie – zwłaszcza na żyjące w bliskim sąsiedztwie linii zwierzęta.
Kierunek działań wskazała decyzja środowiskowa, wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Na odcinku od Grodziska Mazowieckiego przez Opoczno, Włoszczowę Północ do Zawiercia, na 78 przepustach zaplanowano montaż specjalnych półek o łącznej długości ponad 4 tys. metrów. Takie rozwiązanie umożliwi płazom i mniejszym zwierzętom przedostanie się na drugą stronę linii i uniknięcie kontaktu z linią kolejową.
Obok Centralnej Magistrali Kolejowej w 42 lokalizacjach powstaną także urządzenia dźwiękowe, które będą ostrzegać migrujące przez tory większe zwierzęta – głównie jeleniowate i dziki – przed bezpośrednim przejazdem pociągu. Urządzenie może emitować różne sekwencje dźwięków (np. ostrzegający głos sójki, kniazienie zająca, szczekanie psa). Odgłosy te mają zniechęcić zwierzęta do wkraczania na tory przed nadjeżdżającym pociągiem.
Ekrany akustyczne ograniczą oddziaływanie kolei na otoczenie. Zostaną ustawione w miejscach wynikających z decyzji środowiskowej, na długości 3,4 kilometra łącznie. Przebudowane zostaną także elementy odwodnienia wzdłuż całej linii kolejowej nr 4, co poprawi stateczność nasypów kolejowych. Działania przełożą się na poprawę bezpieczeństwa podróży.
Zadanie „Zaprojektowanie i budowa elementów infrastruktury technicznej wzdłuż linii kolejowej nr 4” zaplanowano do realizacji w ramach projektu „Dostosowanie CMK do prędkości 250 km/h”. Wartość podpisanej umowy z wykonawcą Nowak-Mosty Sp. z o.o. to 181 mln zł netto. Inwestycja realizowana będzie ze środków KPO. Zakończenie inwestycji planowane jest w sierpniu 2026 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.