Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK będzie lepiej chronić zwięrzęta i pociągi na CMK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
30-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK będzie lepiej chronić zwięrzęta i pociągi na CMK
fot. Artur Lewandowski, Paweł Mieszkowski, PKP PLK
Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę dodatkowych rozwiązań wzdłuż Centralnej Magistrali Kolejowej, które pozwolą zmniejszyć odziaływanie kolei na środowisko. Wartość zadania to ponad 180 mln zł netto. Inwestycja realizowana będzie ze środków KPO.

Centralna Magistrala Kolejowa to ważna linia łącząca miasta na południu kraju –Kraków i Katowice z Warszawą. Dzięki prowadzonym przez PLK S.A. inwestycjom, pociągi na tej trasie w przyszłości będą mogły poruszać się z prędkością do 250 km/h. Istotne są zatem również kwestie środowiskowe i zmniejszenie oddziaływania kolei na otoczenie – zwłaszcza na żyjące w bliskim sąsiedztwie linii zwierzęta.

Kierunek działań wskazała decyzja środowiskowa, wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Na odcinku od Grodziska Mazowieckiego przez Opoczno, Włoszczowę Północ do Zawiercia, na 78 przepustach zaplanowano montaż specjalnych półek o łącznej długości ponad 4 tys. metrów. Takie rozwiązanie umożliwi płazom i mniejszym zwierzętom przedostanie się na drugą stronę linii i uniknięcie kontaktu z linią kolejową.

Obok Centralnej Magistrali Kolejowej w 42 lokalizacjach powstaną także urządzenia dźwiękowe, które będą ostrzegać migrujące przez tory większe zwierzęta – głównie jeleniowate i dziki – przed bezpośrednim przejazdem pociągu. Urządzenie może emitować różne sekwencje dźwięków (np. ostrzegający głos sójki, kniazienie zająca, szczekanie psa). Odgłosy te mają zniechęcić zwierzęta do wkraczania na tory przed nadjeżdżającym pociągiem.

Ekrany akustyczne ograniczą oddziaływanie kolei na otoczenie. Zostaną ustawione w miejscach wynikających z decyzji środowiskowej, na długości 3,4 kilometra łącznie. Przebudowane zostaną także elementy odwodnienia wzdłuż całej linii kolejowej nr 4, co poprawi stateczność nasypów kolejowych. Działania przełożą się na poprawę bezpieczeństwa podróży.

Zadanie „Zaprojektowanie i budowa elementów infrastruktury technicznej wzdłuż linii kolejowej nr 4” zaplanowano do realizacji w ramach projektu „Dostosowanie CMK do prędkości 250 km/h”. Wartość podpisanej umowy z wykonawcą Nowak-Mosty Sp. z o.o. to 181 mln zł netto. Inwestycja realizowana będzie ze środków KPO. Zakończenie inwestycji planowane jest w sierpniu 2026 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

2 miliardy unijnego dofinansowania na tabor dla PKP Intercity

Biznes

2 miliardy unijnego dofinansowania na tabor dla PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 30 października 2024

CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy

Biznes

CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy

Centralny Port Komunikacyjny 30 października 2024

UTK będzie współpracować z Prokuraturą Regionalną w Rzeszowie

Prawo i polityka

UTK będzie współpracować z Prokuraturą Regionalną w Rzeszowie

Urząd Transportu Kolejowego 31 października 2024

160 km/h z Częstochowy do Opola. Szybciej z Warszawy do Wrocławia

Infrastruktura

160 km/h z Częstochowy do Opola. Szybciej z Warszawy do Wrocławia

inf. pras PKP PLK, oprac. DS 29 października 2024

Łódzki tunel średnicowy. Jest opóźnienie, bez pociągów w 2026 roku

Infrastruktura

Zobacz również:

2 miliardy unijnego dofinansowania na tabor dla PKP Intercity

Biznes

2 miliardy unijnego dofinansowania na tabor dla PKP Intercity

inf. pras. PKP Intercity 30 października 2024

CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy

Biznes

CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy

Centralny Port Komunikacyjny 30 października 2024

UTK będzie współpracować z Prokuraturą Regionalną w Rzeszowie

Prawo i polityka

UTK będzie współpracować z Prokuraturą Regionalną w Rzeszowie

Urząd Transportu Kolejowego 31 października 2024

160 km/h z Częstochowy do Opola. Szybciej z Warszawy do Wrocławia

Infrastruktura

160 km/h z Częstochowy do Opola. Szybciej z Warszawy do Wrocławia

inf. pras PKP PLK, oprac. DS 29 października 2024

Łódzki tunel średnicowy. Jest opóźnienie, bez pociągów w 2026 roku

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5