PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś w Warszawie umowę na budowę systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na Centralnej Magistrali Kolejowej. Jednocześnie podpisano kolejny kontrakt na budowę bezkolizyjnego skrzyżowania na linii – tym razem w Zachorzowie Kolonii.
Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział podniesienie prędkości pociągów do 250 km/h "
pod koniec drugiej kadencji rządów PiS". – Wówczas do Krakowa i Katowic dojedziemy już w czasie poniżej dwóch godzin – zapowiadał minister. W tym celu
zmieniono już otoczenie prawne. Dziś z kolei PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z Bombardier Transportation na budowę systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na Centralnej Magistrali Kolejowej. Jednocześnie podpisano kolejny kontrakt na budowę bezkolizyjnego skrzyżowania na linii – tym razem w Zachorzowie Kolonii.
– To kolejny na drodze realizacji Krajowego Programu Kolejowego, którego celem jest to żeby kolej, która jest najlepszym środkiem transportu, stawała się bardziej konkurencyjna – podkreślił Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Jak dodał, obie podpisane dziś umowy podniosą poziom bezpieczeństwa. Zaznaczył, że statystyk UTK dotyczące bezpieczeństwa były w ubiegłym roku rekordowo dobre; ale „poprawa bezpieczeństwa musi odbywać się w sposób ciągły”.
– To dla nas bardzo istotny projekt – podkreślił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Jak zapowiedział, Centralna Magistrala Kolejowa zostanie przystosowana do prędkości 230-250 km/h do końca 2023 roku.
Pierwsza z podpisanych umów jest efektem
rozpisanego w lutym tego roku przetargu wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziomu drugiego, wraz z budową LCS oraz czterostawnej samoczynnej blokady liniowej, na odcinku Korytów – Zawiercie Centralnej Magistrali Kolejowej. Jej wartość to aż 314 mln złotych. Wykonawcą będzie Bombardier Transportation (ZWUS) Polska. Prace w trybie "projektuj i buduj" potrwają do 2023 roku. Jak podkreślił dziś prezes Merchel, Lokalne Centrum Sterowania zostanie zlokalizowane w Idzikowicach i będzie jedynym na całej linii. Stąd będzie sterowany ruch na magistrali od Grodziska do Zawiercia.
Druga umowa dotyczy budowy bezkolizyjnego skrzyżowania na linii – tym razem w Zachorzowie Kolonii. To ostatnia z
czterech tegorocznych umów na budowę takich skrzyżowań. Wykonawcą inwestycji wartej 26 mln złotych będzie Intop. Na wiadukcie, oprócz dwóch pasów o szerokości 3 metrów, pojawi się pas pieszo-rowerowy. Prace zaplanowano na lata 2019-2021.