W 2024 roku dojdzie do czasowego spowolnienia pociągów Pendolino na Centralnej Magistrali Kolejowej. Z uwagi na wymianę urządzeń ETCS przez część roku będziemy po linii kursować z prędkością 160 km/h.
O tym, że wymiana urządzeń i oprogramowania ETCS będzie wymagać czasowego ograniczenia prędkości na CMK
pisaliśmy jako pierwsi w tym miejscu. Poprosiliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe o szczegółowy harmonogram prac na szybkiej trasie. Okazuje się, że prace nie będą prowadzone jednocześnie na odcinkach, gdzie możemy jeździć 200 km/h składami Pendolino (kwestia przyspieszenia
pociągów pasażerskich ciągniętych Vectronami na razie się oddaliła).
– Wyłączenie z eksploatacji systemu ETCS poziomu 1 na odcinku północnym (od Grodziska Mazowieckiego do Idzikowic) planowane jest od marca 2024 r. Natomiast na odcinku południowym (od Knapówki do Zawiercia) w IV kwartale 2024 r. Zmiany te będą uwzględnione w rozkładzie jazdy. Na tych odcinkach linii najszybsze pociągi będą kursować z prędkością do 160 km/h – napisał Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.
Jak dodaje, wdrożenie ETCS poziomu 2 wymaga zabudowy nowych elementów systemu ETCS oraz ingerencji w urządzenia srk, które są podstawą funkcjonowania systemu ETCS poziomu 1, tj. wymiany części stacyjnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowę nowej komputerowej samoczynnej blokady liniowej. Każda zaś ingerencja w system ETCS poziomu 1 wymaga opracowania nowych projektów wykonawczych oraz aplikacyjnych, instalacji nowego oprogramowania oraz ponownej certyfikacji. To oznacza dodatkowe prace i zwiększenie nakładów finansowych, które byłyby stracone po uruchomieniu ETCS poziom 2.
– W związku z tym do czasu uruchomienia systemu ETCS poziom 2 wyłączony zostanie system ETCS poziomu 1. Uruchomienie systemu ERTMS/ETCS poziom 2 możliwe będzie po zakończeniu wszystkich planowanych prac, uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK. Umożliwienie przejazdu pierwszych pociągów z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na CMK planowane jest na grudniową zmianę rocznego rozkładu jazdy 2025/2026 – wyjaśnił Jakubowski. Wtedy pociągi Pendolino mają rozpędzić się na CMK do 250 km/h.