PKP PLK ma już dokumentację projektową dla większości planowanych prac modernizacyjnych na CMK – informuje Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację grupy posłów. Na linii 4 trwają badania geotechniczne, rozpoczęła się też m. in. wymiana części urządzeń sterowania oraz szlifowanie szyn i rozjazdów. Nie wiadomo natomiast, z jakimi wywłaszczeniami będą wiązały się pozostałe do wykonania prace.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak odpowiadał na interpelację posłów: Łukasza Osmalaka, Piotra Pawła Stracha i Michała Gramatyki (wszyscy z klubu Trzecia Droga – Polska 2050). Parlamentarzyści pytali o stan przygotowań do budowy kolei dużych prędkości. Choć większość linii mających spełniać warunki brzegowe dla KDP ma być nowymi trasami, budowanymi przez CPK – do polskiej sieci szybkich kolei ma należeć także linia 4 (Centralna Magistrala Kolejowa), zarządzana przez PKP PLK. Z tego właśnie powodu przeprowadzane na niej inwestycje leżą w kompetencjach Ministerstwa Infrastruktury – spółka CPK podlega Ministerstwu Funduszy i Polityki Regionalnej (choć właśnie Malepszak zapowiedział, że nadzór nad nią zostanie wkrótce przejęty przez MI).
Zarządca infrastruktury prowadzi – już od dziesięcioleci –
modernizację CMK, mającą umożliwić jazdę pociągów z prędkością 200, a w przyszłości – 250 km/h. Dla znacznej części związanych z tym zadań PKP PLK ma już dokumentacje projektowe. Jedno z nich to modernizacja kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych: 14 między Idzikowicami a Opocznem Południe, 21 między Opocznem Płd a Pilichowicami oraz 16 na szlaku Pilichowice – Olszamowice. Zaprojektowano także budowę wiaduktów drogowych, mających zastąpić obecne przejazdy w km: 95,136, 98,564, 142,850 i 149,500. Gotowa jest też dokumentacja dla wykonania podbicia torów. Opracowano program badań geotechnicznych, które już się rozpoczęły. Na całym odcinku Idzikowice – Olszamowice ma zostać przebudowana sieć trakcyjna – również tu opracowania projektowe zostały ukończone.
Wykonano też projekty dla inwestycji na stacjach: Idzikowice, Opoczno Płd., Olszamowice i Włoszczowa Północ oraz na posterunku odgałęźnym Knapówka (tu roboty już trwają), a także dla budowy posterunku odgałęźnego Pilichowice (dla przyszłej łącznicy z linią 25 w kierunku Łodzi). Zaprojektowano budowę nowych urządzeń sterowania w Zawierciu i prace towarzyszące – inwestycja już się zaczęła. Dla całego odcinka Korytów – Zawiercie gotowa jest dokumentacja wdrożenia systemu ERTMS/ETCS poziom 2 wraz z budową LCS i samoczynnej blokady liniowej (również tu trwają prace budowlane).
– Umożliwienie przejazdu pierwszych pociągów z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii kolejowej 4 obecnie planowane jest na grudniową zmianę rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/2026 – informuje Malepszak. Jak zastrzega, dotrzymanie tego terminu będzie zależało od wykonania wszystkich planowanych prac, uruchomienia systemu, przeprowadzenia procesu jego certyfikacji oraz uzyskania wydawanego przez prezesa UTK zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii. Na CMK trwa obecnie wykonywanie robót torowych w celu podniesienia prędkości oraz szlifowanie szyn w obu torach i rozjazdów na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie.
Zarządca infrastruktury nie ma jeszcze projektu budowy infrastruktury technicznej wzdłuż linii. Przetarg na jej opracowanie ogłoszono 18 stycznia br. W trakcie przygotowywania jest też dokumentacja niezbędna do wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.
Liczba nieruchomości wywłaszczonych w związku z modernizacją CMK jest na razie stosunkowo niewielka. W gminie Secemin Skarb Państwa przejmie na własność lub nabędzie prawo wieczystego użytkowania łącznie 62 działek leśnych i uprawnych, które zostaną wykorzystane podczas przebudowy stacji Psary. – Od ww. decyzji nie wpłynęły odwołania – poinformował posłów Malepszak. Pozostałe nieruchomości do wywłaszczenia zostaną wskazane, gdy inwestor uzyska wspomnianą decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Odszkodowania będą wypłacane według ogólnych procedur, wskazanych w ustawie o transporcie kolejowym. W gminie Włodowice Skarb Państwa przejął w ten sposób 3 działki, a w gminie Żarki – 19. Pojedyncze nieruchomości w gminie Jaktorów i Mszczonów zostały zaś nabyte w drodze aktu notarialnego.