Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Cieszyn walczy o połączenie kolejowe do Bielska-Białej. Powstanie raczej po 2023 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek-kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Cieszyn walczy o połączenie kolejowe do Bielska-Białej. Powstanie raczej po 2023 roku
Fot. Paweł Obelnicki, SM42.plStacja w Cieszynie
Samorządy Śląska Cieszyńskiego chcą przywrócenia do ruchu linii 190 na całym odcinku z Cieszyna do Bielska-Białej. Obecnie pociągi w takiej relacji nie jeżdżą, ustępując pola autobusom i busom. Do 2023 roku ma zostać udrożniona jedynie część linii, która ułatwi dojazd do Katowic, ale nie do Bielska-Białej.

24 stycznia 2018 r. w Starostwie Powiatowym w Cieszynie odbyło się spotkanie Komisji ds. Transportu Kolejowego Śląska Cieszyńskiego. Rozmawiano głównie o przyszłości linii 190, która łączy polski Cieszyn z Bielskiem-Białą. Łączy już tylko teoretycznie, bo ostatnie pociągi pasażerskie przejechały między Bielskiem a Cieszynem na początku 2009 roku, a w 2015 odcinek między Cieszynem a Goleszowem zamknięto. Od tego czasu czynny jest tylko niewielki fragment linii 190 między Skoczowem a Goleszowem. Korzystają z niego m.in. pociągi Kolei Śląskich w relacji Katowice – Wisła Głębce.

Linia w fatalnym stanie

Przypomnijmy: Urząd Transportu Kolejowego w 2015 roku potwierdził zasadność decyzji PKP PLK, które zamknęły linię z uwagi na fatalny stan infrastruktury. W sprawozdaniu można było przeczytać o zużytych biologicznie podkładach, brakach wkrętów kolejowych, śrub stopowych i łapek, zachwaszczeniu podsypki, osuwiskach ziemi na tor kolejowy, dewastacjach lub braku sieci trakcyjnej, a także o znacznym zużyciu pionowym i bocznym szyn w łukach toru. To kwalifikuję linię do kapitalnego remontu.

Na razie linia do naprawy między Cieszynem a Czechowicami-Dziedzicami

Podczas spotkania w starostwie omówiono opracowanie pt. „Linia kolejowa nr 190 Bielsko-Biała – Cieszyn istotnym elementem rozwoju Śląska Cieszyńskiego w ramach Subregionu Południowego Województwa Śląskiego”. W spotkaniu uczestniczyli m.in. przedstawiciele samorządów, przez które przebiega linia kolejowa 190, przedstawiciele Kolei Śląskich, a także radna sejmiku województwa śląskiego Ewa Żak.

Efektem poprzednich działań Komisji było wprowadzenie w 2015 roku na listę projektów współfinansowanych w ramach RPO na lata 2014–2020 linii nr 190 na odcinku Cieszyn – Goleszów. Włączono go w projekt ”Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn – Wisła Głębce”. Obecnie kończą się prace nad studium wykonalności dla tych odcinków.

W optymistycznym scenariuszu prace budowlane między Cieszynem a Goleszowem i Skoczowem zakończą się w 2021 roku. Nie pozwoli to jednak na jazdę pociągów pasażerskich między Cieszynem a Bielskiem-Białą, a co najwyżej na wytrasowanie pociągów z Cieszyna do Katowic przez Skoczów, co poprawi ich czas przejazdu w stosunku do kursów wykonywanych przez Zebrzydowice (tak kursowały do niedawna, przed rozpoczęciem modernizacji odcinka Cieszyn – Zebrzydowice).

Kiedy modernizacja do Bielska-Białej?

– Teraz Komisja stara się o rewitalizację odcinka Bielsko-Biała – Skoczów (na środkowym odcinku Skoczów – Goleszów ruch się odbywa). W tym celu przygotowano opracowanie dotyczące linii nr 190, które w najbliższym czasie przedstawione zostanie marszałkowi województwa śląskiego – poinformowało starostwo.

PKP PLK szacuje, że na gruntowny remont linii 190 na 22-kilometrowym odcinku między Bielskiem-Białą a Skoczowem potrzeba aż 125 mln zł. To m.in. z uwagi na dość trudny profil linii. Linia przechodzi jednak przez spory obszar Bielska-Białej (zlokalizowanych na jej trasie jest aż 5 stacji lub przystanków), ma więc szanse stać się elementem komunikacji miejskiej. Dlatego warto w nią zainwestować.

Samorząd województwa dotąd przewidywał możliwość rozpoczęcia modernizacji dopiero po 2023 roku. Odcinek Bielsko-Biała – Skoczów nie został bowiem uwzględniony w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Śląskiego” uchwalonym 31 sierpnia 2015 roku.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5