W najbliższych latach nie należy spodziewać się uruchamiania dalekobieżnych pociągów finansowanych przez MI w relacjach do Cieszyna lub do Czeskiego Cieszyna. Resort przekonuje, że zapewnienie dojazdu na Śląsk Cieszyński jest rolą samorządu województwa.
Niebawem ma zostać wznowiony
regionalny ruch kolejowy na zmodernizowanym odcinku Goleszów – Cieszyn. Szlak ten pozostawał niewykorzystywany przez pociągi pasażerskie od 2009 r., ale w ostatnich latach jego obsługi ruch był tam bardzo niewielki. Tym samym na mapie województwa śląskiego pojawi się połączenie, którego nie było tam praktycznie od dziesięcioleci.
Rząd rozważy uruchomienie połączeń, ale za kilka lat
Odbudowa trasy, która zapewni miastu szybką komunikację w kierunku Katowic, nie przyniesie jednak skierowania do granicznego miasta pociągów dalekobieżnych. PKP Intercity nie zamierza bowiem w najbliższym czasie skierować tam żadnego ze swoich kursów. Co więcej, wydaje się już pewne, że do stolicy Śląska Cieszyńskiego takie połączenia nie dotrą jeszcze przez co najmniej kilka lat. – Zgodnie z zapisami tzw. planu transportowego obsługę odcinka Goleszów – Cieszyn – granica państwa planuje się w perspektywie 2030 r. – powiedział nam bowiem Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, które zamawia w PKP IC obsługę tras międzywojewódzkich.
Tłumaczy on, że ministerstwo kontraktuje przewozy na podstawie krajowego planu transportowego a ten nie przewiduje wcześniejszego finansowania połączeń na tej trasie. Zastrzega on przy tym, że rozważane skierowanie do Cieszyna połączeń dalekobieżnych będzie możliwe, jeśli zrealizowane zostaną inwestycje założone w Krajowym Programie Kolejowym oraz w programie wieloletnim obejmującym założenia rządu na unijną perspektywę finansową 2021 – 2027. Głównym celem, jaki przyświeca MI przy konstrukcji oferty, ma być przy tym zapewnienie połączeń pomiędzy głównymi węzłami komunikacyjnymi kraju. Resort nie traktuje Cieszyna, trójkierunkowego, międzynarodowego węzła kolejowego, jako węzła.
Rolą marszałków ma być uzupełnianie oferty MI
Rzecznik resortu stwierdza także, że w związku z hierarchiczną budową systemu transportu kolejowego to organizatorzy regionalni, a więc marszałkowie województw, powinni skomunikować swoje połączenia z pociągami finansowanymi przez MI. Sugeruje więc tym samym, że rolą śląskiego urzędu marszałkowskiego jest zapewnienie dowozu z Cieszyna do węzłów, w których zatrzymują się pociągi PKP Intercity. Według narracji MI uruchamianie pociągów międzynarodowych zależy zaś przede wszystkim od zainteresowania współpracą ze strony państw, na terenie których pociąg miałby kontynuować swoją drogę.
Szymon Huptyś nie poinformował nas przy tym, czy Republika Czeska wyraziła zainteresowanie uruchamianiem połączeń dalekobieżnych realizowanych przez przejście graniczne Cieszyn – Czeski Cieszyn. Dodajmy, że 1 sierpnia
ma zostać tam wznowiony ruch regionalny.Więcej o problemach komunikacyjnych Cieszyna, pięknego miasta z olbrzymim potencjałem turystycznym,
pisaliśmy tutaj. Polski i czeski Cieszyn to razem 60 tysięcy mieszkańców, pozbawionych pociągów w głąb Polski, pomimo zmodernizowanej linii kolejowej (będzie otwarta we wrześniu).