Choć wiele osób, szczególnie wśród miłośników kolei, najbardziej na targach interesuje wystawa taboru, to istotą takiej imprezy jak Innotrans są jednak stoiska firm. Francuski gigant Alstom oprowadził nas po swoim targowym „domu” i trzeba przyznać, że była to ciekawa podróż.
Koncepcja stoiska Alstomu na targach Innotrans opierała się na prezentacji kilku etapów produkcji z różnych działów, które wyjaśniali eksperci pracujący w koncernie. Pracę – a więc i zwiedzanie – zaczyna się zawsze od fazy koncepcyjnej (fot. 1). Na przykładzie modeli członów pociągów dużych prędkości tłumaczono, w jaki sposób wybiera się typ taboru najbardziej optymalny dla danego zamówienia. Można zatem było złożyć sobie pociąg z wychylnym pudłem lub bez, parterowy lub piętrowy, z wózkami wspólnymi lub klasycznymi.
Przy okazji okazało się, że Alstom powraca do koncepcji towarowego KDP (powraca, bowiem francuska poczta korzystała z pociągów typu TGV La Poste przez wiele lat). Opracowane zostały dwa typy takiego taboru: bez limitu masy towarów, producent jest gotowy opracować pociąg towarowy pędzący 200 km/h. Jeśli jednak masę towarów ograniczymy, możemy nawet uzyskać prędkości rzędu 350 km/h – jak w pociągach pasażerskich.
Następnie producent wyjaśniał swoje koncepcje systemów transportowych – Axonis (metro) i Attractis (tramwaj) (fot. 2) Jak się dowiadujemy, są to modułowe zestawy koncepcyjne, z których Alstom ”wyjmuje” elementy pasujące do danego zamówienia. Z drugiej strony, ponieważ są to marki zbudowane jednak na standardowych komponentach, nie ma problemu by powiązać rozwiązania francuskiego koncernu z pracami innych firm; tak będzie np. w Dubaju, gdzie Alstom „dowiąże się” do linii metra wybudowanej przez konsorcjum Mitsubishi.
Producent nie zapomniał o pokazaniu światowego zasięgu swoich projektów (fot. 3), przypominając, że oprócz taboru jest też wykonawcą infrastruktury czy systemów sterowania ruchem. Następnym krokiem była zatem prezentacja nowatorskich maszyn wykorzystywanych w najciekawszych realizacjach. Przykładowo torowisko linii metra w Rijadzie wykonuje specjalna maszyna (fot. 4), przyspieszająca (wg zapewnień Alstomu) prace z 18 do 200 metrów torowiska w ciągu jednej zmiany; pracując bez przerwy może ułożyć 4,2 km torów tygodniowo.
Zaprezentowano też ciekawe podkłady dla linii Crossrail w Londynie (fot. 5), montowane na specjalnej poduszce. Celem tego rozwiązania jest obniżenie drgań przenoszonych na grunt przez przejeżdżający pociąg. Alstom chwali się, że efekty są takie same, jak przy zastosowaniu tradycyjnych płyt betonowych (slabów) z tłumieniem, ale technologia wykorzystująca podkłady jest od nich 20 procent tańsza. Ciekawe są również rozwiązania przyspieszające regulację sieci trakcyjnej (fot. 6.). Na targach można było również obejrzeć systemy sterowania i zarządzania ruchem (fot. 7.) i model „skanera” pociągowego, o którym
pisaliśmy w miesięczniku „Rynek Kolejowy”.