Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ciche sekcje linii na krajowych trasach kolejowych. Gdzie powstaną?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-02-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ciche sekcje linii na krajowych trasach kolejowych. Gdzie powstaną?
Fot. ms, rynek-kolejowy
European Union Agency for Railways (ERA) opublikowała mapy cichych sekcji tras kolejowych dla większość krajów Unii Europejskiej. Wagony towarowe jadące przez tzw. ciche sekcje nie będą mogły mieć żeliwnych wstawek hamulcowych. Polska „wynegocjowała” okres przejściowy na wyeliminowanie głośnych wagonów w sekcjach do 2036 roku.

Jak zauważa Urząd Transportu Kolejowego, Rozporządzenie 2019/774 zmieniło Techniczną Specyfikację Interoperacyjności w zakresie hałasu, wprowadzając tzw. ciche sekcje. Z definicji są to części infrastruktury kolejowej o długości co najmniej 20 km, na których średnia liczba codziennie obsługiwanych pociągów towarowych w godzinach nocnych w latach 2015–2017 była większa niż 12. Od 8 grudnia 2024 r. wagony towarowe eksploatowane na cichych sekcjach muszą spełniać wymagania TSI w zakresie hałasu. Powinny więc posiadać kompozytowe wstawki hamulcowe zamiast żeliwnych.

Jak wynika z wykazu tras przekazanych przez PKP PLK do ERA, w Polsce cichymi sekcjami będą fragmenty linii kolejowych nr 3, 8, 93, 131, 272 i 273. Wykazu takiego do Europejskiej Agencji Kolejowej nie przekazały jeszcze Niemcy i inne państwa UE, takie jak Belgia, Bułgaria, Portugalia, Dania czy państwa skandynawskie i bałtyckie.



– Koncepcja zmiany specyfikacji TSI Hałas została przyjęta przez państwa członkowskie UE na posiedzeniu Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei w styczniu 2019 r. Prace nad jej zmianą trwały od 2016 r. Od początku były przedmiotem dużego zainteresowania polskiego rynku z uwagi na potencjalnie wysokie koszty dostosowania do nowych wymagań. Polska wynegocjowała jednak tzw. szczególny przypadek umożliwiający dalszą eksploatację wagonów z kołami obręczowanymi i żeliwnymi wstawkami hamulcowymi. Pojazdy te będą mogły być wykorzystywane w ruchu krajowym niezależnie od statusu linii do końca 2036 r. Do końca 2026 r. będą mogły także bez ograniczeń wjeżdżać do Czech i Słowacji – przypomina UTK.

Mapę cichych odcinków w krajach, które opublikowały ich listę można zobaczyć tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo dostało dofinansowanie na modernizację 2200 wagonów

Innowacje

Alstom: nowa, "przełomowa" Coradia dla NS

Tabor i technika

Alstom: nowa, "przełomowa" Coradia dla NS

Roman Czubiński 04 lipca 2022

Bydgoszcz: Będą ekrany akustyczne na tramwajowej estakadzie

Zintegrowany transport

Rośnie liczba cichych wagonów towarowych

Infrastruktura

Rośnie liczba cichych wagonów towarowych

inf. pras 17 września 2021

Zobacz również:

PKP Cargo dostało dofinansowanie na modernizację 2200 wagonów

Innowacje

Alstom: nowa, "przełomowa" Coradia dla NS

Tabor i technika

Alstom: nowa, "przełomowa" Coradia dla NS

Roman Czubiński 04 lipca 2022

Bydgoszcz: Będą ekrany akustyczne na tramwajowej estakadzie

Zintegrowany transport

Rośnie liczba cichych wagonów towarowych

Infrastruktura

Rośnie liczba cichych wagonów towarowych

inf. pras 17 września 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5