European Union Agency for Railways (ERA) opublikowała mapy cichych sekcji tras kolejowych dla większość krajów Unii Europejskiej. Wagony towarowe jadące przez tzw. ciche sekcje nie będą mogły mieć żeliwnych wstawek hamulcowych. Polska „wynegocjowała” okres przejściowy na wyeliminowanie głośnych wagonów w sekcjach do 2036 roku.
Jak zauważa Urząd Transportu Kolejowego, Rozporządzenie 2019/774 zmieniło Techniczną Specyfikację Interoperacyjności w zakresie hałasu, wprowadzając tzw. ciche sekcje. Z definicji są to części infrastruktury kolejowej o długości co najmniej 20 km, na których średnia liczba codziennie obsługiwanych pociągów towarowych w godzinach nocnych w latach 2015–2017 była większa niż 12. Od 8 grudnia 2024 r. wagony towarowe eksploatowane na cichych sekcjach muszą spełniać wymagania TSI w zakresie hałasu. Powinny więc posiadać kompozytowe wstawki hamulcowe zamiast żeliwnych.
Jak wynika z wykazu tras przekazanych przez PKP PLK do ERA, w Polsce cichymi sekcjami będą fragmenty linii kolejowych nr 3, 8, 93, 131, 272 i 273. Wykazu takiego do Europejskiej Agencji Kolejowej nie przekazały jeszcze Niemcy i inne państwa UE, takie jak Belgia, Bułgaria, Portugalia, Dania czy państwa skandynawskie i bałtyckie.
– Koncepcja zmiany specyfikacji TSI Hałas została przyjęta przez państwa członkowskie UE na posiedzeniu Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei w styczniu 2019 r. Prace nad jej zmianą trwały od 2016 r. Od początku były przedmiotem dużego zainteresowania polskiego rynku z uwagi na potencjalnie wysokie koszty dostosowania do nowych wymagań. Polska wynegocjowała jednak tzw. szczególny przypadek umożliwiający dalszą eksploatację wagonów z kołami obręczowanymi i żeliwnymi wstawkami hamulcowymi. Pojazdy te będą mogły być wykorzystywane w ruchu krajowym niezależnie od statusu linii do końca 2036 r. Do końca 2026 r. będą mogły także bez ograniczeń wjeżdżać do Czech i Słowacji – przypomina UTK.
Mapę cichych odcinków w krajach, które opublikowały ich listę
można zobaczyć tutaj.