Rynki, na których funkcjonuje Zespół Doradców Gospodarczych TOR, czyli kolej, mobilność miejska, transport publiczny, infrastruktura i lotnictwo, to obszar dynamicznych zmian technologicznych i regulacyjnych. Musimy stale trzymać rękę na pulsie, a stały rozwój i dostęp do eksperckiej wiedzy to gwarancja sukcesu – mówi w rozmowie Marcin Wojtowicz, manager Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
„Rynek kolejowy”: W październiku 2018 roku informowaliśmy o uzyskaniu przez Grupę PKP Cargo prawie 300 mln zł unijnych dotacji na inwestycje w intermodal. Był to także sukces TOR, który jako uczestnik konsorcjum razem z Multiconsult przygotował dokumentację aplikacyjną dla trzech projektów PKP Cargo ubiegających się o wsparcie.
Marcin Wojtowicz, manager ZDG TOR: Uzyskany przy projekcie realizowanym dla PKP Cargo efekt końcowy świadczonych przez Grupę TOR usług doradczych jest potwierdzeniem naszych kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia, zarówno w sferze dotacji unijnych, jak i transportu kolejowego, w tym połączeń intermodalnych. Praca przy tak prestiżowych projektach dla największych graczy na rynku jest poświadczeniem pozycji TOR jako jednej z wiodących firm doradczych. Osiągnięcie założonych celów potwierdzone opublikowaną listą dofinansowanych projektów intermodalnych pokazuje naszą odpowiedzialność, solidność i profesjonalizm oraz potwierdza słuszność wybranej strategii biznesowej. Ale na tym nie kończą się nasze kompetencje.
Jak można je scharakteryzować?
Chcemy robić dalej to, co robimy od lat, czyli oferować doradztwo oparte na wysokiej specjalizacji wynikającej z doświadczenia i dogłębnej znajomości szeroko pojętego sektora transportu. Pozycjonujemy się jako ten konsultant, którego przewaga na rynku wynika z unikalności posiadanej wiedzy, której znakomita część jest niedostępna dla osób i firm zajmujących się transportem sporadycznie oraz powierzchownie, jako jedną z kilku branż, dla których świadczą swoje usługi. Dzięki temu nie tylko oferujemy najwyższą jakość, ale przede wszystkim możemy indywidualnie i w szeroki sposób podejść do danego zagadnienia. Potrafimy wyjść poza ramy nakreślone przez klienta w zamówieniu, wskazując na aspekty, których nie brał pod uwagę i proponując najlepsze rozwiązania. Ponadto pozwala nam to świadczyć szeroki wachlarz usług.
Co TOR może zaoferować swoim klientom?
Przede wszystkim ekspercką wiedzę i wszechstronność. Nasze portfolio jest bogate i obejmuje przygotowanie różnego rodzaju analiz, opracowań rynkowych, dokumentów strategicznych, studiów wykonalności i wniosków o fundusze zewnętrzne, analiz due diligence, czy też planów transportowych i innych dokumentów z zakresu transportu publicznego. W ostatnich latach pracowaliśmy dla klientów z branży kolejowej, transportu publicznego, produkcji przemysłowej czy dostawców nowych usług opartych na technologiach, ale także oczywiście dla tradycyjnych klientów z sektora publicznego. Ponadto świadczymy kompleksowe usługi doradztwa technicznego i prawnego dotyczącego transportu kolejowego, w tym w zakresie regulacji bezpieczeństwa w przewozach kolejowych oraz funkcjonowania bocznic kolejowych.
Warto wspomnieć, iż usługi te świadczone są w ramach szerokiej Grupy TOR.
Dokładnie tak. Jest to kolejny element wspomnianej już wyżej nowej filozofii działania. Zespół Doradców Gospodarczych TOR w kolejnych latach swojej działalności rozpoczynał aktywność na coraz to nowych polach. Od zawsze byliśmy firmą, która brała aktywny udział w debacie publicznej. Głównie oczywiście za sprawą jednego z naszych wiceprezesów, Adriana Furgalskiego, oraz przez aktywny udział w organizacji pracodawców Railway Business Forum. Stąd też wprowadzona została nowa strategia biznesowa, porządkująca prowadzoną działalność. Tak powstała Grupa TOR, czyli szereg ściśle zintegrowanych, ale wyspecjalizowanych podmiotów i pionów biznesowych. W skład grupy, oprócz spółki wiodącej, tj. Zespołu Doradców Gospodarczych, wchodzą specjalistyczne spółki doradcze, w szczególności TOR Certyfikacje sp. z o.o. zajmująca się kwestiami wsparcia technicznego i prawnego przewoźników, operatorów infrastruktury usługowej i użytkowników bocznic czy TOR BMC, działająca w obszarze transportu publicznego. Pozwala nam to świadczyć bardzo różnorodne usługi przy zachowaniu przejrzystej struktury biznesowej. A że Grupa ZDG TOR to nie tylko doradztwo, jeżeli zaistnieje potrzeba, możemy zaproponować także działania w obszarze komunikacji realizowane przez spółkę KomunikaTOR oraz piony biznesowe TOR Konferencje i TOR Wydawnictwo, tworzące grupę branżowych mediów i wydarzeń. Jako TOR Akademia prowadzimy specjalistyczne warsztaty i szkolenia. W przypadku projektów złożonych nasz klient otrzymuje kompleksową usługę od jednego doradcy. Jest to więc niewątpliwie nasz największy atut.
Powiedzieliśmy o rodzajach usług. A które branże obsługiwane są przez ZDG TOR?
Kojarzymy się oczywiście z koleją, ale w chwili obecnej działamy w każdym sektorze szeroko pojętego transportu, w różnorodnych jego sferach i aspektach. A więc oprócz kolei będzie to także mobilność miejska, zintegrowany transport publiczny, wspieramy klientów w projektach infrastrukturalnych, transportu intermodalnego, elektromobilności czy lotnictwa. Interesujemy się także technologiami wspierającymi mobilność oraz rynkiem przejęć i akwizycji. Rynki, które uznajemy za ciekawe widzimy jako współzależne i ściśle powiązane. Przykładem niech będzie hasło Centralnego Portu Komunikacyjnego, które, pierwotnie jako projekt lotniczy, wywołuje tyle ciekawych wątków związanych z koleją, transportem zbiorowym, planowaniem przestrzennym czy nowymi technologiami.
Czy są tematy, którymi TOR jako doradca chce szczególnie zajmować się w najbliższym czasie?
Każdy projekt i każdy klient jest dla nas ważny. Jednocześnie działamy na ciągle zmieniającym się rynku, wymuszającym rzeczywiście większe w danym momencie zainteresowanie niektórymi elementami sektora transportu. Obecnie taki zwiększony nacisk i zapytania widzimy w obszarach elektromobilności, transportu autobusowego oraz mobilności miejskiej, co wynika ze wspierania tych segmentów przez państwo i samorządy w ramach walki o czystsze powietrze i mniejszą emisję gazów do atmosfery. Jest to tendencja ogólna, która wpływa na aktywność TOR. Natomiast z naszej strony chcielibyśmy zainteresować większą liczbą podmiotów aplikowaniem o środki pochodzące z zarządzanego przez Komisję Europejską Instrumentu CEF – Connecting Europe Facility (instrument „Łącząc Europę”). Dotychczas kojarzy się on z dotacjami udzielanymi dla projektów kolejowych realizowanych przez PKP PLK. Tymczasem mogą ubiegać się o środki z tego instrumentu także inne podmioty, nie tylko państwowe, a zakres tematyczny objęty wsparciem jest o wiele szerszy i obejmujący np. paliwa alternatywne. Mamy w zakresie przygotowania dokumentacji aplikacyjnej do programu CEF spore doświadczenie, wspieraliśmy klientów z sukcesem i żałujemy, iż polskie podmioty w małym stopniu starają się o fundusze z tego źródła.
Branże, o których rozmawiamy to także obszar coraz ciekawszych zmian właścicielskich. Z jednej strony widzimy aktywność Polskiego Funduszu Rozwoju, z drugiej niezwykle ciekawą aktywność choćby inwestorów z Dalekiego Wschodu…
Absolutnie jesteśmy przekonani, że obecnie branża transportowa w Polsce to doskonałe miejsce na inwestycje kapitałowe lub wejście z nowym produktem lub usługą lub inwestycje kapitałowe. Chcielibyśmy nie tylko zwiększyć zainteresowanie odpowiednich podmiotów tą tematyką, ale aktywnie uczestniczyć w takich przedsięwzięciach, stając się swoistym przewodnikiem po rynku dla tych, którzy chcieliby na niego wejść. Zresztą takie działania byłyby korzystne dla całości transportu jako takiego. Nowe podmioty i inwestorzy to dalszy rozwój sektora przekładający się w ostatecznym rozrachunku na jakość świadczonych usług. Dlatego też chcemy jak najbardziej propagować wspomniany kierunek działań.
Zapraszamy do udziału w TOR Rail Investment Meeting – wydarzeniu towarzyszącym IX Kongresowi Kolejowemu, który odbywa się 13 listopada. Rejestracja na konferencję jest bezpłatna – po uprzednim uzyskaniu akredytacji od organizatora.