Samorząd Dolnego Śląska pochwalił się już informacjami o tym, że po wielu latach pociągi pasażerskie ponownie pojadą liniami kolejowymi 303 i 316. O ile rewitalizacja fragmentu linii 303 biegnącej do Chocianowa już się zakończyła, o tyle gorzej wygląda sytuacja z linią 316, która nie została jeszcze połączona torami ze stacją w Chojnowie. Do planowanego rozpoczęcia przewozów pozostał miesiąc.
O rewitalizacji dwóch krótkich odcinków linii kolejowych 303 oraz 316 na Dolnym Śląsku
pisaliśmy już kilkukrotnie. Miesiąc temu poinformowaliśmy o tym, że inwestycje związane z przywróceniem przejezdności obu tras są już na finiszu, co ma pozwolić uruchomić na nich regularne pociągi już od grudnia bieżącego roku. Dzięki temu na kolejową mapę Polski ma wrócić Chocianów, pozbawiony połączeń kolejowych w 2000 roku.
Do Chocianowa dojedziemy na dwa sposoby
Omawiany fragment linii 303 łączy Duninów z Chocianowem, a jego rewitalizacja była możliwa dzięki przejęciu tego odcinka przez województwo dolnośląskie. Wcześniejszy odcinek linii 303, od Rokitek do Duninowa został naprawiony na potrzeby wojska i nadal jest zarządzany przez PKP PLK. Przez Rokitki przebiega linia 275, łącząca Legnicę z Żaganiem i Żarami. Dojazd do Chocianowa jest więc możliwy tą trasą, od której w Rokitkach odbija wspomniana już linia 303.
To ważne, bo Dolny Śląsk planuje, że pociągi do Chocianowa będą kursować z Legnicy, ale nie linią 275, lecz liniami 282 i 316. Pierwsza z nich biegnie z Miłkowic przez Chojnów i Bolesławiec aż do Żar, natomiast linia 316, pierwotnie łącząca Złotoryję z Rokitkami, obecnie została zrewitalizowana na odcinku od Chojnowa do Rokitek. Szynobusy do Chocianowa mają więc wjeżdżać na linię 316 właśnie w Chojnowie, skąd dotrą do Rokitek, a dalej linią 303 do samego Chocianowa.
Rozkład jest, nie ma połączenia torów
Ponad miesiąc temu region poinformował nas, że połączenia kolejowe na liniach 303 i 316 zostaną wznowione od grudnia bieżącego roku, a więc od wejścia w życie nowego, rocznego rozkładu jazdy. O ile peron w Chocianowie jest już gotowy na przyjęcie pierwszych pasażerów (co widać na zdjęciach w galerii artykułu), o tyle gorzej wygląda sytuacja w Chojnowie. Tam bowiem
zrewitalizowana linia 316 nie łączy się układem torowym stacji Chojnów.
Byliśmy w Chojnowie w ostatni piątek, 4 listopada, kiedy to wykonaliśmy przedstawione zdjęcia. Widać na nich wyraźnie, że tory biegnące w kierunku chojnowskiej stacji urywają się kilkaset metrów przed nią. Co prawda prace przy połączeniu stacji z linią 316 wciąż trwają, ale czasu nie zostało wiele. Czy prace uda się więc zrealizować w ciągu następnego miesiąca, tak aby zdążyć z uruchomieniem trasy przed 11 grudnia, kiedy w życie wchodzi nowy rozkład jazdy pociągów?
– PKP PLK realizujące prace infrastrukturalne w stacji Chojnów (włączenie linii 316) oraz prace obejmujące swoim zakresem stację Rokitki wraz ze szlakiem Rokitki – Duninów deklaruje udostępnienie do eksploatacji szlaku Rokitki – Duninów oraz wyjazdu w kierunku Rokitek na stacji Chojnów w dniu 11 grudnia 2022 r., a więc wraz z wejściem w życie rocznego rozkładu jazdy pociągów 2022/2023. Zgodnie w tym terminem Koleje Dolnośląskie złożyły do PKP PLK wnioski o przydzielenie zdolności przepustowej – przekazał nam Michał Nowakowski, rzecznik dolnośląskiego marszałka.
Prace mają się zakończyć w ciągu najbliższych dwóch tygodni
Bardziej dokładne terminy podał rzecznik PKP PLK, Mirosław Siemieniec.
– Zakres prac na liniach w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych – które będą wykorzystywane w nowym (przywracanym) połączeniu będzie wykonany. Do końca przyszłego tygodnia (tj. do 18 listopada - przyp. red.) winny zostać zakończone roboty związane z ułożeniem toru na linii nr 303. Później będą roboty okołotorowe. Do 25.11.br zakończone zostaną roboty torowe związane z włączeniem linii nr 316 do stacji Chojnów – napisał nam rzecznik PKP PLK.
Rozkład oparty na deklaracjach
Władze Dolnego Śląska zapytaliśmy również o to, dlaczego mimo ciągle toczących się prac, region ogłosił już przywrócenie połączeń od 11 grudnia.
– Prace związane z konstrukcją rozkładu jazdy pociągów mogą być prowadzone równolegle z pracami rewitalizacyjnymi na infrastrukturze kolejowej. Wyznacznikiem terminu uruchomienia przewozów jest deklarowany przez zarządcę infrastruktury termin udostępnienia linii czy funkcjonalności infrastruktury stacyjnej do eksploatacji – odpowiada rzecznik Michał Nowakowski.
Zarówno organizator połączeń regionalnych (Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego) jak i zarządca infrastruktury kolejowej PKP PLK zakładają, że niezbędne prace przy połączeniu sieci PLK i DSDiK (ta spółka zarządza liniami 303 i 316 w imieniu dolnośląskiego marszałka) zostaną wykonane do 11 grudnia bieżącego roku. Czy, jeśli to się nie uda, pociągi do Chocianowa mogą pojechać linią 275 przez Goliszów? Na ten moment region nie zakłada takiej opcji, z powodu deklaracji PKP PLK o tym, że pociągi będzie można trasować liniami 303 i 316.