Jak informują nas władze województwa dolnośląskiego, zakończyły się już prace rewitalizacyjne dwóch linii kolejowych, 303 oraz 316. Dzięki temu od grudnia bieżącego roku, pociągi zaczną docierać do Chocianowa po 22 latach przerwy.
Samorząd województwa dolnośląskiego regularnie przejmuje lokalne linie kolejowe w celu ich rewitalizacji oraz ponownego uruchomienia połączeń. Dzięki temu pociągi znów
zaczęły docierać do Bielawy, a wkrótce dojadą także
do Świeradowa-Zdroju oraz
Karpacza. Równolegle do inwestycji związanych z powrotem połączeń pasażerskich do popularnych dolnośląskich kurortów, region rozpoczął rewitalizację odcinków dwóch linii kolejowych na północy województwa, a mowa o fragmentach linii 303 oraz 316.
Pociągiem do Chocianowa dojedziemy w grudniu
Niespełna 4-kilometrowy odcinek linii 303, z Duninowa do Chocianowa (ponad 7- tysięczne miasto zniknęło z kolejowej mapy Polski w 2000 roku),
został przejęty przez województwo w grudniu 2020 roku. Region dość szybko podjął starania mające na celu rewitalizację tego fragmentu linii 303, a właściwe prace rozpoczęły się jesienią zeszłego roku.
Ówcześnie rzecznik prasowy dolnośląskiego marszałka, Michał Nowakowski, mówił, że pociągi mają wrócić do Chocianowa w połowie 2022 roku. Ostatecznie tego terminu nie udało się dotrzymać, lecz jak zapewnia Nowakowski, stanie się to w grudniu bieżącego roku.
– Rewitalizacja linii 303 na odcinku będącym własnością Samorządu Województwa Dolnośląskiego została zakończona i prace zostały odebrane. Planujemy, że od grudnia br. linia będzie w kolejowym rozkładzie jazdy – przekazał nam rzecznik.
Półroczne opóźnienie
Michał Nowakowski nie odpowiedział wprost na nasze pytanie dotyczące tego, dlaczego linii nie udało się oddać do użytku w połowie 2022 roku, lecz zaznaczył, że rewitalizacja niespełna 4-kilometrów linii 303 została przeprowadzona w bardzo szybkim tempie.
– W kontekście całego – ambitnego, niespotykanego w skali kraju projektu Samorządu Województwa Dolnośląskiego, dotyczącego przejmowania od państwa i przywracania nieczynnych dotychczas linii kolejowych (ponad 20 linii na całym Dolnym Śląsku), a mówimy o przywracaniu połączeń na liniach, które dotychczas nieczynne pozostawały przez ponad 20 lat lub więcej, nasze prace – przygotowawcze, projektowe i związane z realizacją budowlaną (rewitalizacją) w terenie prowadzimy bardzo sprawnie – dodał rzecznik dolnośląskiego marszałka.
Powrót pociągów do ponad 7-tysięcznego Chocianowa nie byłby również możliwy, gdyby nie modernizacja pozostałego fragmentu linii 303, od Rokitek do Duninowa,
wykonanego przez PKP PLK na potrzeby wojska.Od 6 do 8 par pociągów w relacji Legnica – Chocianów
Województwo zapytaliśmy także o to, ile par połączeń będzie uruchamiane do oraz z Chocianowa, a także w jakiej relacji będą kursowały pociągi.
– Linia kolejowa nr 303 prowadząca do Chocianowa obsługiwana będzie, w pierwszym okresie realizacji przewozów, w standardzie 6-8 par połączeń kursujących w relacji Legnica - Chojnów - Chocianów i z powrotem. Połączenia te będą skomunikowane w Legnicy w zasadniczym kierunku do/z Wrocławia. Zależnie do wzrostu liczby podróżnych oferta przewozowa będzie systematycznie rozwijana i dostosowana do potrzeb podróżnych – przekazał Michał Nowakowski.
Z myślą o rewitalizacji linii do Chocianowa, Koleje Dolnośląskie
remontują dwa szynobusy z serii SA109. Co prawda naprawa pojazdów nie zakończy się do grudnia bieżącego roku, jednak docelowo to właśnie one mają kursować z Legnicy do Chocianowa.
Pociągi do Chocianowa pojadą przez Chojnów
Rewitalizacja linii 303 od początku była związana z
identycznymi pracami na fragmencie linii kolejowej 316, na odcinku Chojnów – Rokitki. Stało się tak, ponieważ władze województwa dolnośląskiego zdecydowały, że pociągi do Chocianowa będą kursować właśnie fragmentem linii 316, przez Chojnów oraz Białą Złotoryjską (dzięki rewitalizacji, ta miejscowość także wróci na kolejową mapę regionu). Zarówno Chojnów jak i Rokitki aktualnie mają już dostęp do kolei, z racji umiejscowienia przy ważnych liniach kolejowych, odpowiednio w kierunku Bolesławca i Węglińca oraz Żagania i Żar.
– Linia 316 została zrewitalizowana i ma zakończoną procedurę odbiorową. Planujemy, że od grudnia br. linia będzie w kolejowym rozkładzie jazdy. Linią nr 316 na odcinku Chojnów - Rokitki trasowane będą wszystkie pociągi kursujące w relacji Legnica - Chojnów - Rokitki - Chocianów i z powrotem oraz wybrane pociągi w/z kierunku Żar – mówi nam Michał Nowakowski, pytany o stan prac rewitalizacyjnych przy tym fragmencie linii 316.
Nie będzie rewitalizacji dalszego fragmentu linii 316
Linia 316 pierwotnie łączyła Rokitki ze Złotoryją, lecz Dolny Śląsk przejął na własność tylko odcinek Chojnów – Rokitki. Dalsza część szlaku biegnąca do Złotoryi została rozebrana i od wielu lat nie jest użytkowana przez pociągi. Czy region będzie chciał przejąć także ten fragment linii 316?
– Zgodnie z założeniami rozwoju sieci komunikacyjnej województwa dolnośląskiego, jakie określone zostały w "Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego", obsługa Złotoryi i powiatu złotoryjskiego zapewniona będzie poprzez korytarz komunikacyjny wyznaczony linią kolejową nr 284, po dostosowaniu jej parametrów technicznych do stworzenia atrakcyjnej oferty dla podróżnych – rozwiewa wątpliwości rzecznik dolnośląskiego marszałka.
Legnica ma odzyskać połączenia kolejowe dzięki Kolei+
Złotoryja obecnie nie ma dostępu do regularnych połączeń kolejowych, mimo tego, że przez miasto przebiega, czynna w ruchu towarowym, linia kolejowa 284, która jest zelektryfikowana.
Ten stan rzeczy ma zmienić się dzięki programowi Kolej+, lecz na ten moment województwo nie podpisało jeszcze porozumienia z PKP PLK, które miałoby umożliwić rozpoczęcie prawdziwych prac modernizacyjnych.