Praca przewozowa chiński kolei towarowych zmniejszyła się w 2015 r. o 13,7 proc. w stosunku do 2014 r. To kolejny sygnał świadczący o kryzysie w drugiej co do wielkości gospodarce świata.
Chińskie koleje przewiozły w ubiegłym roku 3,36 miliardów ton towarów – o 11,9 proc. mniej niż rok wcześniej i wykonały pracę 2,38 bilionów tkm. O wiele lepiej radziły sobie natomiast chińskie koleje pasażerskie, które przewiozły o 10 proc. więcej osób w 2015 r. niż rok wcześniej.
Duży spadek przewozów towarowych w Chinach to kolejny niepokojący sygnał dla światowej gospodarki po tym jak opublikowano dane z USA, wskazujące na znaczny spadek przewozów kolejowych w tym kraju, o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym
tutaj.
Niepokojące dane dochodzą też z portów morskich. Wskaźnik Baltic Dry Index określany na podstawie cen przewozu surowców statkami osiągnął wczoraj 291 punktów – jest to najniższy poziom w historii. Ekonomiści obawiają się, że dane o spadku zapotrzebowania na transport towarowy mogą być zapowiedzią kolejnej recesji w światowej gospodarce.
Trzeba jedna pamiętać, że niski poziom cen transportu wynika nie tylko z mniejszego popytu, ale tez wzrostu podaży, gdyż w ostatnich latach oddano sporo inwestycji w portach i flocie morskiej.