Partnerzy serwisu:
Innowacje

Chiny uruchamiają pociąg wodorowy na 160 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Partner działu:
GMV

Data publikacji:
16-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

CRRC wprowadza na rynek bezemisyjny pociąg napędzany wodorem. Skład wyposażono dodatkowo w superkondensatory. Ten czteroczłonowy pojazd może osiągnąć prędkość 160 km/h.

Skład opracowany wspólnie przez państwowy CRRC i Chengdu Rail Transit to pierwszy w Chinach pociąg pasażerski napędzany wodorem. Ma zasięg ok. 600 km i emituje wyłącznie wodę. Pociąg oficjalnie zjechał z linii produkcyjnej w Chengdu w prowincji Syczuan w południowo-zachodnich Chinach. Wkrótce ma wejść do służby i realizować połączenia aglomeracyjne. Może przewozić na pokładzie łącznie 1502 pasażerów.

Autonomia, 5G, wodór i superkondensatory


Według zapewnień producenta, pociąg może poruszać się autonomicznie. Komunikację z pojazdem zapewnia sieć 5G. Skład wyposażono ponadto w inteligentne funkcje jazdy, takie jak automatyczne budzenie, automatyczne uruchamianie i zatrzymywanie oraz automatyczny powrót do zajezdni. System oświetlenia może automatycznie dostosowywać jasność i temperaturę barwową zgodnie z warunkami panującymi na zewnątrz.

CRRC podkreśla, że pociąg został wyposażony nie tylko w wodorowe ogniwa paliwowe, ale także w superkondensatory. Same ogniwa paliwowe nie są dobre w reagowaniu na skokowe wysokie zapotrzebowanie na moc. Możliwe jest oczywiście zabudowanie większego zestawu ogniw, aby zaspokoić duże zapotrzebowanie na moc, ale takie rozwiązanie byłoby bardzo kosztowne i nieefektywne. Dlatego chiński producent wykorzystał superkondensatory, które można porównać do tzw. power banku. Są one powoli ładowane przez ogniwa paliwowe, aby następnie dostarczyć jednostce dużą moc, gdy jest ona najbardziej potrzebna.

Inną zaletą superkondensatorów jest to, że mogą one magazynować energię przechwyconą z hamowania. Może to być szczególnie pomocne, gdy pociąg pokonuje długie wzniesienie. Podczas zjazdu część energii może zostać przechwycona i przechowywana jako energia elektryczna do późniejszego wykorzystania. Według producenta, pociąg wodorowy ma pozwolić zaoszczędzić nawet 10 000 kilogramów CO2 rocznie w porównaniu z pociągiem z lokomotywą spalinową.

Chiny z ambitnym programem wodorowym


W wykorzystaniu pociągów napędzanych wodorem przodują na razie Niemcy, którzy wykorzystują 14 składów Alstom Coradia iLint. Pojazd CRRC może jednak rozpędzać się do prędkości o ok. 20 km/h większej – do 160 km/h - podobnie jak Siemens Mireo Plus H. ILinty oferują za to znacznie większy zasięg, bo ok. 1000 km.

Warto wspomnieć, że Chiny mają ambitny plan promowania rozwoju sektora wodoru. Zgodnie z planem przedstawionym przez Narodową Komisję ds. Rozwoju i Reform oraz Krajową Administrację Energetyczną (NEA), do 2025 r. po drogach kraju będzie jeździło około 50 000 pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Oczekuje się również, że roczna produkcja wodoru w Chinach ze źródeł odnawialnych osiągnie 200 tys. ton. Według NEA na koniec czerwca 2022 r. Chiny miały około 270 stacji tankowania wodoru.
Partnerzy działu

Partner działu:
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wodorowy pociąg z Hiszpanii teraz na torach w Portugalii

Tabor i technika

Wodorowy pociąg z Hiszpanii teraz na torach w Portugalii

Przemysław Farsewicz 21 kwietnia 2024

Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton

Tabor i technika

Wodór w transporcie kolejowym: Do wdrożenia na dużą skalę daleko

Tabor i technika

Zobacz również:

Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton

Tabor i technika

Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton

Jakub Madrjas 10 kwietnia 2024

Stadler podbija rynek wodorowy w USA

Tabor i technika

Stadler podbija rynek wodorowy w USA

Jakub Madrjas 13 października 2023

Pozostałe z wątku:

Wodorowy pociąg z Hiszpanii teraz na torach w Portugalii

Tabor i technika

Wodorowy pociąg z Hiszpanii teraz na torach w Portugalii

Przemysław Farsewicz 21 kwietnia 2024

Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton

Tabor i technika

Wodór w transporcie kolejowym: Do wdrożenia na dużą skalę daleko

Tabor i technika

Zobacz również:

Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton

Tabor i technika

Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton

Jakub Madrjas 10 kwietnia 2024

Stadler podbija rynek wodorowy w USA

Tabor i technika

Stadler podbija rynek wodorowy w USA

Jakub Madrjas 13 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5