CRRC wprowadza na rynek bezemisyjny pociąg napędzany wodorem. Skład wyposażono dodatkowo w superkondensatory. Ten czteroczłonowy pojazd może osiągnąć prędkość 160 km/h.
Skład opracowany wspólnie przez państwowy CRRC i Chengdu Rail Transit to pierwszy w Chinach pociąg pasażerski napędzany wodorem. Ma zasięg ok. 600 km i emituje wyłącznie wodę. Pociąg oficjalnie zjechał z linii produkcyjnej w Chengdu w prowincji Syczuan w południowo-zachodnich Chinach. Wkrótce ma wejść do służby i realizować połączenia aglomeracyjne. Może przewozić na pokładzie łącznie 1502 pasażerów.
Autonomia, 5G, wodór i superkondensatoryWedług zapewnień producenta, pociąg może poruszać się autonomicznie. Komunikację z pojazdem zapewnia sieć 5G. Skład wyposażono ponadto w inteligentne funkcje jazdy, takie jak automatyczne budzenie, automatyczne uruchamianie i zatrzymywanie oraz automatyczny powrót do zajezdni. System oświetlenia może automatycznie dostosowywać jasność i temperaturę barwową zgodnie z warunkami panującymi na zewnątrz.
CRRC podkreśla, że pociąg został wyposażony nie tylko w wodorowe ogniwa paliwowe, ale także w superkondensatory. Same ogniwa paliwowe nie są dobre w reagowaniu na skokowe wysokie zapotrzebowanie na moc. Możliwe jest oczywiście zabudowanie większego zestawu ogniw, aby zaspokoić duże zapotrzebowanie na moc, ale takie rozwiązanie byłoby bardzo kosztowne i nieefektywne. Dlatego chiński producent wykorzystał superkondensatory, które można porównać do tzw. power banku. Są one powoli ładowane przez ogniwa paliwowe, aby następnie dostarczyć jednostce dużą moc, gdy jest ona najbardziej potrzebna.
Inną zaletą superkondensatorów jest to, że mogą one magazynować energię przechwyconą z hamowania. Może to być szczególnie pomocne, gdy pociąg pokonuje długie wzniesienie. Podczas zjazdu część energii może zostać przechwycona i przechowywana jako energia elektryczna do późniejszego wykorzystania. Według producenta, pociąg wodorowy ma pozwolić zaoszczędzić nawet 10 000 kilogramów CO2 rocznie w porównaniu z pociągiem z lokomotywą spalinową.
Chiny z ambitnym programem wodorowymW wykorzystaniu pociągów napędzanych wodorem przodują na razie Niemcy, którzy
wykorzystują 14 składów Alstom Coradia iLint. Pojazd CRRC może jednak rozpędzać się do prędkości o ok. 20 km/h większej – do 160 km/h - podobnie jak
Siemens Mireo Plus H. ILinty oferują za to znacznie większy zasięg, bo ok. 1000 km.
Warto wspomnieć, że Chiny mają ambitny plan promowania rozwoju sektora wodoru. Zgodnie z planem przedstawionym przez Narodową Komisję ds. Rozwoju i Reform oraz Krajową Administrację Energetyczną (NEA), do 2025 r. po drogach kraju będzie jeździło około 50 000 pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Oczekuje się również, że roczna produkcja wodoru w Chinach ze źródeł odnawialnych osiągnie 200 tys. ton. Według NEA na koniec czerwca 2022 r. Chiny miały około 270 stacji tankowania wodoru.