Chiny ukończyły pierwszą na świecie pętlę kolejową wokół pustyni. 825-kilometrowa linia Hotan – Ruoqiang biegnie skrajem pustyni Takli Makan w Regionie Autonomicznym Sinciang. Rozmach budowy okazuje się typowy dla Państwa Środka – inżynierowie musieli poradzić sobie z ekstremalnymi temperaturami, wiatrem, piaskiem, brakiem wody i burzami piaskowymi.
Ukończono układanie torów linii kolejowej wokół pustyni Takla Makan. To pierwszy na świecie taki projekt. Takla Makan, nazywana przez Chińczyków „morzem śmierci”, to jedna z największych pustyń w Chinach. Jej powierzchnia przekracza 300 tysięcy kilometrów kwadratowych, jest więc porównywalna z powierzchnią Polski.
Dwa kilometry torów dziennie
Jak podaje prorządowa agencja Xinhua, 825-kilometrowy odcinek linii kolejowej połączył miasto Hoten z okręgiem Ruoqiang w Mongolii Wewnętrznej (w autonomicznej prowincji Sinciang). To pozwoliło domknąć ring wokół całej pustyni po jej obrzeżach. Średnio układano tory z prędkością 2 kilometrów dziennie. Uruchomienie tej niecodziennej trasy o nazwie Heruo Railway planowane jest w czerwcu 2022 roku.
Budowę kolei Heruo rozpoczęto w grudniu 2018 r. W zamierzeniach będzie to regionalna linia magistralna w środkowych i zachodnich Chinach, ale przede wszystkim międzynarodowy korytarz pomiędzy zachodnim zapleczem Chin a częścią południową i środkową. Lepsza infrastruktura będzie także sprzyjać rozwojowi gospodarczemu i społecznemu prowincji Sinciangu – jednego z najbiedniejszych regionów kraju. Warto podkreślić, że to duży i rzadko zaludniony obszar, stanowiący aż 1/6 terytorium Chin.
– Dzięki zaprojektowanej prędkości pociągów na 120 km/h, oczekuje się, że ukończona linia kolejowa skróci czas podróży między Hetian w prowincji Sinciang a Xining w prowincji Qinghai z trzech dni do zaledwie jednego – zapowiedziano w chińskiej telewizji. Projekt zintegruje prowincję Sinciang z rozległą siecią linii kolejowych m.in. trasach Nowego Jedwabnego Szlaku. Całkowita długość tej jednotorowej linii kolejowej wynosi 825,5 kilometrów. Na trasie znajdzie się 20 stacji. W szczytowym momencie inwestycji na budowie pracowało ok. 1200 robotników.
Poskromić siły natury
Warunki budowy trasy były bardzo ciężkie ze względu na gorącą temperaturę wynoszącą 50 st. C, piasek i wiatr. Aby zniwelować wpływ burz piaskowych na inwestycję, wzdłuż linii stworzono naturalną osłonę. Stworzono powierzchnię 50 mln m kw. traw i posadzono 13 mln krzewów i drzew takich jak tamaryszek, rokitnik czy saksauł. Okazuje się, że przeżywalność roślin wynosi 85 proc.
Do niwelowania złego wpływu wiatru linię poprowadzono wiaduktami, które budowano z prefabrykatów. Taka technologia była wymuszona ograniczonymi zasobami wody na miejscu budowy. Głównych wiaduktów jest pięć, a każdy o długości 40 km. Obiekty stoją na rozległej pustyni, a wiatr i piasek przelatują pod przęsłami, dzięki czemu siły natury nie będą zagrażać znacząco samej linii kolejowej i pociągom. Co ciekawe, udało się zastosować technologię bezstykową szyn; spawanie można było wykonywać wyłącznie w nocy.
Ogromne chińskie inwestycje z rozmachem
Chiny wchodzą już w trzecią dekadę obowiązywania strategii „Go West”, której celem jest zmniejszenie ekonomicznej przepaści między mniej rozwiniętą zachodnią a zamożną wschodnią częścią kraju. Zgodnie z przyjętym planem, region Sinciang musi wzmocnić swoją pozycję jako ważny węzeł komunikacyjny Chin na zachód. Sinciang sąsiaduje z Tybetem od południa, z prowincjami Qinghai i Gansu od południowego wschodu, z Mongolią od wschodu, Rosją od północy, a Kazachstanem, Kirgistanem, Tadżykistanem, Afganistanem, Pakistanem oraz kontrolowanymi przez Indie obszarami Kaszmiru od zachodu.
W trakcie 13-letniego planu na lata 2015-2020 Sinciang zainwestował 4,1 bln juanów chińskich (2,5 biliona zł) w środki trwałe oraz przyspieszył budowę infrastruktury transportowej i komunalnej. W ciągu pięciu lat w Sinciang wybudowano 30 tys. km dróg i 1530 km linii kolejowych. Powstały także 22 lotniska. Połączenia kolejowe dotarły już do wszystkich prefektur i miast Sinciang.
W 2021 r., poza projektem Heruo Raiway, powstają jeszcze dwie inne linie kolejowe. Jedna to projekt przebudowy Kolei Lanxin z Jijicaozi do Urumqi, a druga to projekt kolei z Aksu do Arar - podaje prorządowa agencja Xinhua.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.