Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Chiny: Prototyp najszybszego pociągu świata

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
13-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Chiny: Prototyp najszybszego pociągu świata
fot. China News Service, CC BY 3.0, commons.wikimedia.org
Jeszcze w tym roku ma rozpocząć się produkcja seryjna CR450 – nowego chińskiego EZT dużych prędkości. Prędkość, do której certyfikowano pojazd, wynosi 450 km/h, co czyni go najszybszym pod tym względem pojazdem szynowym świata.

Seria CR450 to następca CR400, opisywanego przez nas szeroko w roku wprowadzenia do eksploatacji (2017). Podobnie jak u poprzednika, zawarta w nazwie liczba oznacza prędkość konstrukcyjną – maksymalna prędkość w ruchu liniowym ma być o 50 km/h niższa. Będzie to zatem najszybszy (biorąc pod uwagę prędkość, do której został certyfikowany) seryjnie produkowany pojazd kolejowy na świecie, wyłączając składy kolei magnetycznej – choć podczas specjalnie zorganizowanych prób odpowiednio przygotowane francuskie jednostki TGV osiągały prędkość nawet 574 km/h[https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/rekord-predkosci-pobity-67779.html].

W stosunku do CR400 najnowszy prototyp EZT dużych prędkości CRRC jest – według danych producenta i państwowych mediów chińskich – o ok. 10% lżejszy i ma o 22% niższy opór powietrza (między innymi dzięki obniżeniu całej konstrukcji), co przekłada się na zużycie energii mniejsze o ok. 20%. Droga hamowania z maksymalnej prędkości konstrukcyjnej ma być taka sama, jak u poprzednika z 350 km/h.

Za napęd odpowiadają chłodzone cieczą silniki synchroniczne z magnesem trwałym (PMSM). Ważnym elementem konstrukcji są zintegrowane wózki – również „odchudzone” o jedną piątą i zoptymalizowane pod względem aerodynamicznym. Podkreślana przez producenta cecha to ograniczenie poziomu hałasu i wibracji przy prędkości maksymalnej.

CR450 to zespół ośmioczłonowy z czterema członami napędowymi. Liczba miejsc dla pasażerów (podzielonych na aż cztery klasy: powyżej „zwykłej” pierwszej jest jeszcze „pierwsza klasa premium” i klasa biznes) wynosi 552. Zaprezentowano od razu dwa warianty (oznaczone jako AF i BF), różniące się głównie wyglądem zewnętrznym, w tym – ukształtowaniem czoła.

Producentami są dwa wchodzące w skład chińskiego giganta zakłady: CRRC Qingdao Sifang i CRRC Changchun Railway Vehicles. Oficjalna prezentacja miała miejsce 29 grudnia ubiegłego roku w Pekinie. CRRC zapowiada, że seryjna produkcja może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Odbiorcami mają być w założeniu nie tylko chińskie koleje państwowe – koncern będzie starał się o kontrakty eksportowe.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Błyska i miga. Cinova od CRRC na InnoTrans 2024 [zdjęcia]

Tabor i technika

Błyska i miga. Cinova od CRRC na InnoTrans 2024 [zdjęcia]

Michał Szymajda 01 października 2024

Kanada: Chińskie wagony dowożą pasażerów do Montrealu

Tabor i technika

Zespół trakcyjny CRRC dla Serbii na testach w Czechach

Tabor i technika

Nowe chińskie pociągi CRRC w Serbii i Rumunii

Tabor i technika

Nowe chińskie pociągi CRRC w Serbii i Rumunii

Michał Szymajda 09 maja 2024

CRRC pod czujnym okiem Unii Europejskiej po przetargu w Bułgarii

Tabor i technika

CRRC pod czujnym okiem Unii Europejskiej po przetargu w Bułgarii

Łukasz Malinowski/ wsp. Michał Szymajda 22 lutego 2024

Zobacz również:

Błyska i miga. Cinova od CRRC na InnoTrans 2024 [zdjęcia]

Tabor i technika

Błyska i miga. Cinova od CRRC na InnoTrans 2024 [zdjęcia]

Michał Szymajda 01 października 2024

Kanada: Chińskie wagony dowożą pasażerów do Montrealu

Tabor i technika

Zespół trakcyjny CRRC dla Serbii na testach w Czechach

Tabor i technika

Nowe chińskie pociągi CRRC w Serbii i Rumunii

Tabor i technika

Nowe chińskie pociągi CRRC w Serbii i Rumunii

Michał Szymajda 09 maja 2024

CRRC pod czujnym okiem Unii Europejskiej po przetargu w Bułgarii

Tabor i technika

CRRC pod czujnym okiem Unii Europejskiej po przetargu w Bułgarii

Łukasz Malinowski/ wsp. Michał Szymajda 22 lutego 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5