Koncern Bombardier Transportation ogłosił, że jego chińskie przedsiębiorstwo joint venture Bombardier Sifang Power (Qingdao) Transportation Ltd. (BSP) otrzymało zamówienie na 40 16-wagonowych składów szybkiej kolei (640 wagonów)
od chińskiego Ministerstwa Kolei.
Wartość kontraktu szacowana jest na ok. 1 mld euro (1,5 mld dolarów), a udział Bombardiera w zamówieniu wynosi ok. 413 mln euro (596 mln dolarów). BSP to wspólne przedsięwzięcie Bombardier Transportation, Power Corporation of Canada i chińskiego przedsiębiorstwa China South Locomotive and Rolling Stock Industry (Group) Corporation.
Kontrakt podpisano podczas ceremonii w obecności Zhanga Shuguanga, zastępcy głównego inżyniera MK i dyrektora zarządzającego Biura Transportu oraz Laurenta Beaudoina, prezesa i dyrektora zarządzającego Bombardier Inc. Jest to największe w historii chińskich kolei złożone jednorazowo pojedyncze zamówienie na wagony pasażerskie.
Nowe składy kolejowe typu EMU osiągają prędkość do 250 km/h. Dwadzieścia pociągów EMU zostanie specjalnie wytworzonych do obsługi połączeń nocnych i będą mieć wnętrza sypialne. W skład pociagów wchodzić będą pierwsze na świecie pociągi sypialne EMU, zdolne do podróżowania z prędkością 250 k/h, a wytworzone zostaną dzięki użyciu głównych elementów z rodziny Bombardier Zefiro pociągów wysokich szybkości i bardzo wysokich szybkości. Nowe 16-wagonowe pociągi (o długości całkowitej 430 m) stanowią zastosowanie wyrafinowanego połączenia nowych koncepcji modularnych i sprawdzonych technologii. Pociągi sypialne wysokich prędkości oferują pasażerom podróżującym nocą wysoki poziom komfortu, wygody i wydajności czasu podróży w kraju, w którym podróże dalekodystansowe są na porządku dziennym.
Pozostałe 20 pociągów typu EMU stanowić będą unowocześnione 16-wagonowe wersje odnoszących sukcesy składów ośmiowagonowych, które są obecnie dostarczane MK w ramach realizacji zamówień złożonych w maju 2005 r. i październiku 2004 r.
Nowe pociągi wysokich szybkości typu EMU wytwarzane będą w zakładach produkcyjnych BSP w Qingdao w Chinach. Systemy napędowe Bombardier Mitrac dla pociągów produkowane będą wspólnie przez Bombardier CPC Propulsion System Co. Ltd., przedsiębiorstwem typu joint venture koncernu Bombardier, i zakłady Bombardiera w Europie. Systemy napędowe Mitrac funkcjonują już w ponad 23.000 pojazdów kolejowych na świecie.
Pierwsze dostawy nowych pociągów zaplanowane są na luty 2009 r. Dostawa ostatnich pociągów z tego kontraktu spodziewana jest na sierpień 2010.
* Bombardier Zefiro (fot. Bombardier).