Wszystko wskazuje na to, że obecność zakupionych przez RegioJet w celu obsługi połączeń w węźle praskim Elfów.eu na linii dalekobieżnej R23 potrwa krótko. Krótko po wyrażeniu zgody przez organizatora przewozów w aglomeracji praskiej na ich tymczasowe wykorzystanie na rzeczonej relacji przewoźnik odebrał w końcu trzeciego Siriusa chińskiej produkcji.
RegioJet to największy czeski prywatny przewoźnik kolejowo-autobusowy. Początkowo spółka uruchamiała wyłącznie połączenia komercyjne. Wraz z postępującą liberalizacją rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Czechach przewoźnik zaczął być obecny także na rynku usług publicznych – obecnie realizuje przewozy regionalne na kilku relacjach w kraju usteckim oraz przewozy dalekobieżne na liniach R9 i R23. Ostatnia spośród wyżej wymienionych łączy Kolín w kraju środkowoczeskim z Ústí nad Labem, stolicą kraju usteckiego. Kursujące w 120-minutowym takcie pociągi pokonują całą trasę w 2 godziny.
Obowiązująca umowa PSC z Ministerstwem Transportu Republiki Czeskiej zakłada, że połączenia na linii R23 powinny być obecnie obsługiwane taborem niskopodłogowym. RegioJet postanowił wykorzystać w tym celu sześcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne Sirius, oznaczone w Czechach jako seria 665. To pojazdy chińskiej produkcji, wyprodukowane przez CRRC Zhuzhou Locomotive. Nie są one własnością RegioJet, lecz zarejestrowanej w Austrii spółki zależnej chińskiego koncernu, która wynajęła je na okres 5 lat. Pierwotnie pojazdy te miały trafić do innego czeskiego prywatnego przewoźnika, LEO Express, w którym większość udziałów posiadają dziś hiszpańskie koleje państwowe Renfe.
Z racji wieloletniego opóźnienia w dostawach pociągi te nigdy nie wyjechały na tory w jego barwach, choć kontrakt z chińskim producentem zakładał prawo opcji, w ramach którego mogłoby zostać dostarczonych kolejnych 30 pojazdów. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” w ostatnich tygodniach,
RegioJet z racji opóźnienia w dopuszczeniu do ruchu trzeciego Siriusa postanowił tymczasowo wykorzystywać wyprodukowane przez Pesę Bydgoszcz jednostki elektryczne Elf.eu, przeznaczone do obsługi węzła praskiego, na co uzyskał wcześniej zgodę organizatora przewozów, czyli ROPID (czes. Regionální organizátor pražské integrované dopravy).
Należące do RegioJet Elfy.eu w barwach Praskiego Transportu Zintegrowanego, czyli PID (czes. Pražská integrovaná doprava) zadebiutowały w aglomeracji praskiej w dniu 1 kwietnia. Wszystko wskazuje na to, że ich kariera na linii R23 nie potrwa długo, ponieważ przewoźnik odebrał już trzeciego Siriusa, o czym poinformował portal Zdopravy.cz. Dodać należy, że ROPID wyraził zgodę na wykorzystanie Elfów.eu wyłącznie w dni, w które przewozy w węźle praskim są mniejsze, czyli przede wszystkim weekendy, dlatego wiele połączeń w ostatnich dniach obsługiwał na rzeczonej relacji skład wagonowy.
Warto dodać, że z uwagi na opóźnienie we wprowadzeniu do eksploatacji trzeciego Siriusa przewoźnik będzie musiał zapłacić kary umowne, co jest pewnym paradoksem, ponieważ składy wagonowe RegioJet zapewniają pasażerom wyższy poziom komfortu. Ponadto pociągokilometry zrealizowane z wykorzystaniem Elfów.eu poza liniami S49 i S61 w węźle praskim nie będą uwzględniane w odpisach amortyzacyjnych w ramach umowy RegioJet z ROPID. RegioJet ma także zapłacić kary umowne za opóźnione wdrożenie Elfów.eu, które były do niedawna zastępowane używanymi jednostkami spalinowymi z Niemiec, należącymi do Arrivy.