Zacieśnia się współpraca chińskiego giganta CRRC oraz czeskiego prywatnego przewoźnika RegioJet. W barwach tego przewoźnika będą dalej kursować składy Sirius, które kiedyś docelowo miał użytkować inny prywatny podmiot - Leo Express. Chodzi o trzy jednostki serii 665.
W czasie, w którym w Berlinie odbywała się
kolejna edycja targów InnoTrans, z czeskiego Brna popłynęła równie interesująca dla branży kolejowej informacja. RegioJet podpisał pięcioletnią umowę z CRRC na wynajem trzech elektrycznych zespołów trakcyjnych serii 665, znanych pod nazwą Sirius.
Na szczególną uwagę zwraca w nim klasa business (klasa 1), w której można poczuć się jak w mini biurze, a nie jak w pociągu dalekobieżnym. W lutym tego roku Rynek Kolejowy miał okazję
obejrzeć składy chińskiego giganta CRRC.
W najbliższych dniach Sirius na torach Jak informuje RJ, w najbliższych dniach października pierwsza z trzech wyprodukowanych już jednostek zostanie wdrożona obsługi połączeń na linii R23. Przewoźnik będzie testował Siriusa, czy spełnia on wszystkie wymagania czeskiego ministerstwa infrastruktury. Zresztą takie
jazdy były już prowadzone na początku 2024 roku. Czeski przewoźnik pomógł chińskiemu koncernowi CRRC w uzyskaniu dopuszczenia do ruchu tych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Pełna eksploatacja nowych pociągów zostanie wprowadzona wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy 15 grudnia tego roku. Z kolei – jak wynika deklaracji przewoźnika – od stycznia 2025 roku pasażerowie mogą spodziewać się wdrożenia do ruchu wszystkich trzech nowoczesnych jednostek.
Skład serii 665 jest dwusystemowy, co pozwala na poruszanie pod siecią trakcyjną o różnych napięciach (25 kV i 3 kV).
Sześcioczłonowy pojazd o konstrukcji aluminiowej osiąga prędkość maksymalną do 160 km/h i może pomieścić do 300 pasażerów w dwóch klasach - economy i business. Pociąg jest wyposażony w system ETCS, klimatyzację oraz informację pasażerską.
Wzrośnie komfort na trasie Ústí nad Labem - Kolín Składy Sirius będą kursowały dalej na linii R23 pomiędzy miejscowościami Ústí nad Labem i Kolín przez m.in. Litoměřice, Mělník, Lysá nad Labem czy Nymburk. Rozkładowy czas przejazdu tej 135-kilometrowej trasy to nieco ponad dwie godziny.
Jest to trasa, na której przewozy finansuje Ministerstwo Infrastruktury Republiki Czeskiej. RJ został wybrany w przetargu na realizację przewozów na okres ośmiu lat. Pokonał tutaj państwowe České dráhy.