Krajowa Izba Odwoławcza nakazała uzupełnienie polsko-chińskiej oferty na modernizację odcinka linii Rail Baltica Czyżew – Białystok i powtórną ocenę ofert.
Wybór wykonawcy modernizacji linii Rail Baltica na odcinku Czyżew – Białystok toczy się
od sierpnia 2018 roku. Pod koniec grudnia polsko-chińskie konsorcjum Intercor, Stecol i Sinohydro
zostało zwycięzcą licytacji elektronicznej z ofertą w wysokości 4,1 mld zł. Warto przypomnieć, że działalność chińskiego Sinohydro
budziła w przeszłości sporo zastrzeżeń.
Do podpisania umowy na razie nie dojdzie. Jak poinformował przed tygodniem wnp.pl, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła jeden z zarzutów z odwołań złożonych przez konkurencyjne chińskie konsorcjum z China Civil Engineering Construction Corporation jako liderem – dotyczący doświadczenia potrzebnego do spełnienia warunków udziału w przetargu. Nakazano ponowną ocenę ofert oraz wezwanie konsorcjum Intercor, Stecol i Sinohydro do uzupełnienia oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnienie warunku udziału w przetargu.
– KIO uznała odwołania wykonawców, w związku z tym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. unieważniły czynności wyboru oferty najkorzystniejszej. Powtórzone zostanie badanie i ocena ofert. Konsorcjum zostało wezwane do uzupełnienia oświadczeń i dokumentów wymaganych na potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu – poinformował w środę PAP rzecznik PKP PLK, Mirosław Siemieniec. Dodał, że ponowne badanie i ocena ofert potrwa około dwóch tygodni i po tym czasie nastąpi wybór najkorzystniejszej oferty.
To nie jedyna oferta od chińskiej firmy na polskim rynku. W przetargu na fragment trasy via Carpatia między węzłami Rzeszów Południe i Babica uderzają dysproporcje w kwotach. Oferta z Chin złożona przez China Harbour Engineering jest warta 1,198 mld zł. To ok. 570 mln zł mniej od budżetu inwestora (GDDKiA wyceniła zadanie na 1,770 mld zł) i o ponad miliard mniej od kolejnej oferty pod względem ceny – drugi oferent, Mostostal Warszawa, oszacował koszt robót na 2,230 mld zł. W stosunku do propozycji najdroższej różnica sięga ok. 2 mld zł – Porr wycenił zadanie na 3,195 mln zł. Więcej na ten temat
można przeczytać tutaj.