Na czeskim torze doświadczalnym VUZ Velim zameldowała się już chińska lokomotywa hybrydowa Bizon, zbudowana dla węgierskiej spółki Kolei Austriackich.
Jak poinformował obsługujący tor instytut badawczy Výzkumný Ústav Železniční, lokomotywa przyjechała na tor w środę, 17 marca. Będzie tu przechodzić testy niezbędne do uzyskania dopuszczenia do ruchu.
Należący do Kolei Austriackich OBB węgierski przewoźnik Rail Cargo Hungaria
wybrał chińskiego producenta CRRC Zhunzhou Locomotive na dostawcę czterech elektrowozów do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych i lokomotyw manewrowych w 2019 roku. Umowa z Chińczykami jest bardzo atrakcyjna, zakłada m.in. pełne, czteroletnie utrzymanie pojazdów, w czasie których sprzęt będzie formalnie przez RCH leasingowany.
Transport do Europy odbył się w grudniu.
Według planów, testy zakończą się w maju. Następnym krokiem będzie eksploatacja nadzorowana. Docelowo, Rail Cargo Hungaria chce użytkować Bizony na Węgrzech oraz w Chorwacji, Serbii, Rumunii, Macedonii, Grecji i Bułgarii.
Bizon wyposażony jest w superkondesatory, które umożliwią ruch na końcowych odcinkach tras pozbawionych sieci trakcyjnej (last mile). Ładowanie superkondesatorów będzie możliwe zarówno na postoju, jak i podczas jazdy.