Chiński gigant taborowy CRRC wykonał pierwszą modernizację ciężkiej, spalinowej lokomotywy towarowej w taki sposób, by korzystała z ogniw wodorowych. W ten sposób powstał zdecydowanie najpotężniejszy jak dotąd pojazd napędzany błękitnym paliwem.
Prezentacja lokomotywy "Ningdong" odbyła się w mieście Datong w prowincji Shanxi 15 czerwca. Jak donosi South China Moring Post, ogniwa paliwowe lokomotywy mają łączną moc 800 kW (cztery razy więcej niż iLint), która może zostać zwiększona aż do 2000 kW. Pojazd posiada też system akumulatorów m. in. do rekuperacji energii hamowania.
Według Huanga Qichao, prezesa spółki zależnej CRRC Datong która dokonała modernizacji, lokomotywa ma zbiorniki na 270 kilogramów wodoru. Dwugodzinne tankowanie ma zapewnić aż 190 godzin pracy. Wśród zabezpieczeń wymienił inteligentny monitoring i mechaniczną blokadę systemu ogniw paliwowych, oraz ognioodporną, termoizolacyjną i przeciwwybuchową konstrukcję ogniw paliwowych. Pociąg
CRRC Datong podkresla nie tylko brak emisji dwutlenku węgla, ale też większą sprawność konwersji energii w porównaniu do silnika spalinowego. Producent podkreśla, że konwersja lokomotyw spalinowych na zasilane wodorem jest tańsze, niż bezpośredni zakup pociągów wodorowych.
Według CRRC, Chiny mają ponad 7800 lokomotyw spalinowych, z których 90 procent można przekształcić w lokomotywy napędzane wodorem. Warto zauważyć, że podobnie postąpiła Pesa, której zmodernizowana lokomotywa manewrowa 6Dh
jest już dopuszczona do ruchu próbnego. Z kolei Chińczycy z CRRC mają już za sobą
prezentację własnej wodorowej lokomotywy manewrowej i wodorowego
pociągu pasażerskiego.