CK Investment - podmiot, którego właściciele to firmy z Hongkongu, kupi 100 procent udziałów brytyjskiego przedsiębiorstwa działającego w obszarze usług leasingu taboru kolejowego. To mocne wejście Chińczyków na Wyspy Brytyjskie w tym sektorze, ponieważ firma Evershot Rail ma blisko jedną trzecią taboru obsługującego przewozy pasażerskie w kraju.
Całkowita wartość firmy Evershot Rail to około 2,5 mld funtów. CK Investment za 100 proc. udziałów brytyjskiego przedsiębiorstwa chce zapłacić 1,1 mld funtów. Transakcja najprawdopodobniej zostanie sfinalizowana w kolejnych miesiącach, ale sprzedaż nie będzie możliwa bez zgody Komisji Europejskiej.
Firma Evershot Rail jest jedną z trzech firm taborowych Wielkiej Brytanii, które powstały w roku 1994 w ramach prywatyzacji brytyjskiej kolei. W tej chwili firma posiada około 28 proc. brytyjskiego taboru do przewozów pasażerskich, który jest wykorzystywany przez 11 operatorów, ale ma też lokomotywy do przewozów towarowych.
W tej chwili właścicielem firmy jest konsorcjum Eversholt Investment Group SCS, w skład którego wchodzą firmy: 3i Infrastructure, Morgan Stanley Infrastructure Partners oraz STAR Capital Partners. Jeśli procedury nie napotkają przeszkód, możliwe, że proces sprzedaży zostanie zamknięty w marcu tego roku.
Były wcześniejsze deklaracje
Transakcja to kolejny dowód na to, że Chiny są coraz bardziej zainteresowane inwestowaniem w Europie. Równo rok temu chiński premier Li Keqiang w czasie spotkania z premierem Wielkiej Brytanii zaproponował, że Chiny sfinansują oraz zbudują tory łączące planowaną linię dużych prędkości HS2 z innymi miastami kraju. W czasie spotkania polityków premier Chin zadeklarował chęć zainwestowania w Wielkiej Brytanii nawet do 50 mld funtów. Oferta Państwa Środka została jednak przez Brytyjczyków przyjęta z rezerwą, ponieważ władze Wielkiej Brytanii promują projekt HS2 jako inwestycję, która pokaże, że kraj może być światowym liderem w dziedzinie inżynierii kolei dużych prędkości.
Również inne kraje kontynentu
Chiny chcą inwestować swoje środki także w Europie Środkowo-Wschodniej. Na spotkaniu w Belgradzie, do którego doszło w grudniu minionego roku, w obecności reprezentantów 16 państw, władze Chin zadeklarowały, że są zainteresowane projektami dotyczącymi portów, dróg, tras kolejowych, telekomunikacji i elektrowni. Wśród projektów, które miałyby być współfinansowane ze specjalnego, utworzonego przez Chińczyków funduszu, jest przebudowa mocno zaniedbanego połączenia kolejowego z Belgradu o Budapesztu. Porozumienie w tej sprawie podpisały władze Chin, Serbii, Węgier i Macedonii. Cały projekt powinien zostać sfinalizowany do połowy roku 2017.

Już 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów.