Trwają przygotowania do Euro 2012 na stacji Chełm. Po ubiegłorocznym wyremontowaniu peronu 1, niebawem ekipy budowlańców rozpoczną prace nad peronem 2. Postępuje również remont kładki dla pieszych, którą zamknięto ze względu na zagrożenie katastrofą budowlaną. Być może jeszcze w tym roku zostaną naprawione ważne dla mieszkańców dwa przejazdy kolejowe.
Największej zmiany dokonano pod koniec ubiegłego roku. Peron zyskał nową nawierzchnię, oświetlenie, tablice informacyjne i dojście w poziomie szyn z kierunku dworca. Wyremontowano zaś istniejące wiaty.
- Na peronie 1 pozostały nam do wykonania zabiegi o charakterze estetycznym – informuje „Rynek Kolejowy” Zygmunt Osiak, Dyrektor ds. technicznych Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie. - Elementy betonowe (tzw. „elki”) będą uszlachetnione poprzez obłożenie ich betonem wysokiej jakości, a tory zostaną obsypane czerwonym klińcem - dodaje.
Niebawem rozpocznie się remont peronu 2. Zakres prac i ich efekt będzie podobny jak w przypadku peronu pierwszego.
Wczesną wiosną ruszył remont kładki dla pieszych, która w 2010r. została zamknięta ze względu na zły stan techniczny. Obiekt w całości ma być oddany do użytku pod koniec tego roku. Jednak przed EURO2012 wyremontowany ma zostać fragment pozwalający dojść do z dworca do peronów.
Podmiotem odpowiedzialnym za realizacje zadań związanych z poprawą jakości obsługi pasażerów na stacji Chełm jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Koszt tych prac wyniesie prawie 3,5 mln zł. Zapłaci za nie zarządca infrastruktury ze środków własnych.
Zygmunt Grzechulski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie, zapowiada modernizacje dwóch przejazdów kolejowych, nazywanych przez Chełmian „kowelskim” i „brzeskiem”. Kolejarze wyremontują obiekt w ciągu linii nr 81, który przecina droga krajowej nr 12. Jednak zanim to nastąpi zostanie przygotowany dla samochodów objazd o długości ok. 100 - 150 m. Przejazd kat. „B” zyska nową nawierzchnię kolejową oraz drogową. Prawie pewne jest, że przeprawa samochodowa ze zdewastowaną nawierzchnią drogową, łącząca ul. Kolejową z ul. Rampa Brzeska będzie zmodernizowana we współpracy z miastem Chełm.
- Powstaną dwa pasy ruchu oraz chodnik dla pieszych odgrodzony od ulicy barierkami. Zabudowane będą nowe urządzenia przejazdowe z sygnalizacją świetlną, w założeniach jest też skrócenie przejazdu poprzez przebudowę układu torowego. Ze strony Miasta zakłada się przebudowę układu komunikacyjnego na dojazdach z budową tzw. pasów skrętu – wylicza Zygmunt Osiak.
Zadanie to ma zostać dofinansowane w ramach większego projektu na rozwój współpracy transgranicznej ze środków pozyskanych przez samorząd lokalny.
Zarządca infrastruktury prowadzi również remont rampy kolejowej na stacji Chełm. Czyszczone i naprawiane są oba tory dojazdowe (zarówno „szeroki”, jak i „normalny”) do obiektu, poprawiana jest także nawierzchnia budowli.