Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Chełmno bez Kolei+

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Chełmno bez Kolei+
Fot. Sludge G/Flickr
Nie będzie rewitalizacji i reaktywacji połączeń na linii 246 łączącej Chełmno z Unisławiem Pomorskim. Chełmno, jako lider projektu postanowiło wycofać się z powodu potencjalnych zbyt dużych kosztów, których nie będą w stanie ponieść lokalne samorządy. Wkład własny na poziomie 15% wymagany przez program, oscylowałby pomiędzy 43, a 45 milionami złotych. To kolejny projekt z programu Kolej+, który z powodu zbyt dużych kosztów własnych, nie będzie realizowany.

Kurczą się projekty, które mogą zostać zrealizowane w ramach programu Kolej+. Kolejnym, który już oficjalnie został zarzucony przez wnioskodawców, jest pomysł reaktywacji połączeń kolejowych do Chełmna. Projekt, którego liderem była gmina Chełmno, zakładał rewitalizację linii kolejowej 246, na odcinku od Unisławia Pomorskiego do Chełmna. W Unisławiu linia łączyłaby się z obecnie eksploatowaną linią 209 i umożliwiałaby bezpośrednie połączenie Chełmna z Bydgoszczą. Gmina Chełmno poinformowała nas jednak, że wkład własny, który sięga 15% jest zdecydowanie za duży i dlatego wnioskodawca odstąpił od jego realizacji.

Bez studium, ale z planami

Chełmno nie rozpisało przetargu na wykonanie studium rewitalizacji, co było konieczne na obecnym etapie postępowania. Jednocześnie gmina we współpracy z Kujawsko-Pomorskim Biurem Planowania Przestrzennego i Regionalnego we Włocławku wypracowała trzy warianty możliwego przebiegu trasy, a także dokonała analizy wymiany pasażerskiej z i do Chełmna.

– Dzięki analizom przygotowanym przez Kujawsko-Pomorskie Biuro Planowania Przestrzennego i Regionalnego we Włocławku oraz analiz własnych Urzędu Miasta Chełmna, wypracowano trzy warianty przebiegu trasy kolejowej. W zależności od wariantu przebiegu trasy, przejazd na linii Chełmno – Bydgoszcz Główna zająłby od 61 do 64 minut. Całkowita długość linii wyniosłaby od 51,2 do 52,1 km, w tym długość linii odtworzonej lub nowobudowanej od 19,3 do 20,2 km – informuje nas Urząd Miasta Chełmna

Przyszłość? Województwo nie odpowiada


Wkład własny samorządów określony przez program na poziomie 15% wartości całego projektu, wyniósłby w tym przypadku od 43, do 45 milionów złotych, a w związku z faktem, iż środki nie mogłyby pochodzić z funduszy unijnych, znalezienie takiej kwoty przez samorządy nie było realne.

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego nie odpowiedział na nasze pytania dotyczące potencjalnej realizacji projektu z innych, niż Kolej+, środków finansowych.

– Województwo Kujawsko-Pomorskie nie jest wnioskodawcą żadnego z projektów w Programie Kolej Plus. Konstrukcja programu przewiduje realizację projektów przez podmioty, które złożyły wnioski i zakwalifikowały się do kolejnych etapów – odpowiedział Artur Czapiewski, wicedyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Miasto chce walczyć dalej

Jednocześnie władze gminy deklarują, że nie porzucają tematu rewitalizacji linii 246 i będą starały się realizować go w oparciu o inne środki budżetowe. Projekt jest wpisany do wojewódzkiej strategii rozwoju na najbliższe 10 lat i ma się także znaleźć w strategii rozwoju miasta Chełmna 2021-2030, z perspektywą do 2050 roku. Gmina konkluduje też, że mieszkańcy Chełmna potrzebują regularnych i stabilnych połączeń z Bydgoszczą. Wg. prognoz czas jazdy z Bydgoszczy do Chełmna po zrewitalizowanej linii zajmowałby około godziny, a linia miałaby mieć 14 lub 15 przystanków. Do Unisławia pociąg mógłby docierać w czasie około 20 minut. Jednocześnie budowa trasy szybkiego ruchu S5 może spowodować, że nawet po rewitalizacji, pociąg w porównaniu do samochodu będzie potrzebował więcej czasu, by dotrzeć do stolicy województwa.

Autobusem do Torunia czy Grudziądza, gorzej z Bydgoszczą

– Od początku lipca 2021 r. zostały zawieszone kursy autobusowe na linii Chełmno – Unisław – Bydgoszcz oraz Chełmno – Czarże – Bydgoszcz, tym samym miasto utraciło bezpośrednie połączenia ze stolicą województwa. Obecnie dojazd do Bydgoszczy odbywa się przede wszystkim komunikacją autobusową linii podmiejskiej Chełmno – Świecie, następnie przesiadka na linię ze Świecia do Bydgoszczy. Alternatywę stanowi dojazd do stacji kolejowej Terespol Pomorski na linii kolejowej nr 131, umożliwiająca szybki dojazd do Bydgoszczy Głównej (10 połączeń o czasie przejazdu od 32 do 41 minut), odległość z chełmińskiego Rynku do stacji Terespol Pomorski wynosi 10,5 km – odpowiada urząd na pytanie o obecną komunikację na postulowanej trasie.

Gmina dodaje też, że w porozumieniu z ościennymi gminami, a także urzędem marszałkowskim uruchamia linie autobusowe, które umożliwiają bezpośrednie połączenia z Chełmna do Torunia, Grudziądza i Świecia, a więc najważniejszych celów podróży mieszkańców gminy. Samorząd podkreśla też, że jego zdaniem należy zapewnić regularną komunikację publiczną między ośrodkami regionalnymi, w domyśle Toruniem, Bydgoszczą czy Grudziądzem, a miastami powiatowymi. Dalej dodaje też, że w budowaniu sprawnego systemu komunikacji zbiorowej muszą partycypować wszystkie szczeble samorządu.




Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5