Ciężko postawić tezę, że potencjał zgromadzonego na terenie byłej parowozowni w Chabówce historycznego taboru kolejowego, który wraz z przyległą linią do Nowego Sącza stwarza wręcz idealne warunki do stworzenia żywej kolei muzealnej, jest wykorzystywany choć w połowie. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy doszukiwać się m.in. w obecnym modelu funkcjonowania skansenu.
Kto przejmie Chabówkę?
Pomysł przejęcia Skansenu w Chabówce przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego i stworzenia tam placówki muzealnej pojawia się już od dłuższego czasu. Brak jednak w tej sprawie konkretnych decyzji. – Zabytkowy tabor zgromadzony w Chabówce jest w większości własnością spółki PKP Cargo SA, która sprawuje nad nim opiekę i odpowiada za jego utrzymanie. Wypracowanie rozwiązania dla Chabówki leży przede wszystkim w gestii właścicieli taboru oraz posiadacza gruntu, którym obecnie jest PKP SA. W rozwiązanie tej kwestii powinny zaangażować się również władze gminy Rabka. – Samorząd województwa, w miarę istniejących możliwości, gotowy jest wesprzeć wszelkie działania służące poprawie warunków utrzymania zabytkowego taboru oraz stworzenia możliwości wykorzystania jego potencjału – twierdzą pracownicy biura prasowego UMWM.
– Jeżeli chodzi o możliwości zabezpieczenia i dalszego wykorzystania zabytków kolejnictwa zgromadzonych w Chabówce, możliwe są różne rozwiązania, np. utworzenie spółki prowadzącej działalność kulturalną czy też utworzenie instytucji kultury. Podstawową przeszkodą uniemożliwiającą podjęcie wiążących decyzji jest w dalszym ciągu niezakończony proces regulacji stanu prawnego nieruchomości, na których zgromadzono zabytkowy tabor. Po uregulowaniu tej kwestii konieczne będzie wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawie przyszłości tzw. skansenu przez obie zainteresowane spółki kolejowe. Każda przygotowana propozycja zostanie szczegółowo przeanalizowana. Po tym będzie możliwe określenie, czy województwo małopolskie zaakceptuje przyjęte rozwiązania i czy będzie mogło się włączyć w ich realizację – wyjaśniają małopolscy urzędnicy.
Z kolei Andrzej Massel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w piśmie z 22 lutego br. będącym odpowiedzią na zapytanie posła Stanisława Rydzonia informuje, że oprócz przekazania skansenu w Chabówce władzom samorządowym, możliwe jest także jego oddanie Fundacji Era Parowozów. „Zarząd Spółki [PKP Cargo – przyp. red] poinformował, że najlepszym rozwiązaniem byłoby przekazanie zabytkowego taboru we władanie lokalnym władzom samorządowym. Analizowany jest również projekt przekazania skansenu Fundacji Era Parowozów, która, prowadząc różnorodną działalność, uzyskiwałaby środki na jego utrzymanie.” – czytamy w piśmie.
Więcej w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 6/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik