Analizy CER wykazują, że przewóz towarów koleją za cały rok 2010 wzrósł o 5,4% w Europie Zachodniej oraz o 7% w Europie Wschodniej w stosunku do roku 2009. W sektorze przewozów pasażerskich również odnotowano wzrost o 2% w Europie Zachodniej oraz o 4,5% w Europie Wschodniej.
Silny wzrost w sektorze przewozów towarowych
Wyniki przewozowe za ostatni kwartał 2010 r. pokazują różne oblicza rynku przewozów towarowych. W porównaniu do tego samego okresu roku 2009, praca przewozowa wyrażona w tonokilometrach na zachodzie Europy spadła o 5,5%. Obniżona wydajność przewozów towarowych może być spowodowana m. in. dużą liczbą operatorów na rynku. Jednak za cały rok 2010 praca przewozowa wzrosła o 5,4% z powodu dużego wzrostu w pierwszych trzech kwartałach roku 2010.
W Europie Centralnej i Wschodniej nadrabianie strat w roku 2010 było bardziej wyraźne w ostatnim kwartale, kiedy to praca przewozowa wzrosła o 4,2% w stosunku do tego samego okresu w roku 2009. Wyniki przewozowe budowane na mocnej pozycji w pierwszej połowie roku 2010, musiały być dobre i za cały rok, a w sumie wzrost na rynku przewozów towarowych za cały okres ukształtował się na poziomie 7,6%. Jest to szczególnie obiecujące, ponieważ w latach dziewięćdziesiątych następował spadek wyników przewozowych przewoźników towarowych, a lata dwutysięczne przyniosły raczej stagnację.
Ruch pasażerski
Sektor przewozów pasażerskich w Europie Zachodniej wypracował wzrost we wszystkich kwartałach roku 2010. Czwarty kwartał roku 2010 przyniósł wzrost pracy przewozowej o 1,9% w stosunku do tego samego okresu za rok 2009, a za cały rok wzrost utrzymał się na poziomie 3,1% i zbliżył się do poziomu z roku 2008.
W Europie Wschodniej sektor przewozów pasażerskich odnotował spadek pracy przewozowej o 0,8% za ostatni kwartał 2010 r. w porównaniu do tego samego okresu z roku 2009. Tak niski spadek jest istotną zmianą, ponieważ w tych samych okresach zarówno w roku 2009, jak i w 2008 odnotowywano dużo większe spadki. Za cały rok 2010 praca przewozowa wykazała spadek w wysokości 4,5% w porównaniu do roku poprzedniego.
- Transport towarowy w Europie znów rośnie w siłę. Jest to jasny znak, że sektor uwalnia się od negatywnych wpływów kryzysu. Jeśli chodzi o transport pasażerski w Europie Wschodniej, to wyniki przypominają nam o ciężkich problemach finansowych, z jakimi borykają się firmy kolejowe w tym regionie. W Europie Wschodniej tylko 70% kosztów świadczeń usług publicznych jest pokrywane przez rząd, a infrastruktura kolejowa wiecznie boryka się z problemem niedofinansowania. Prowadzi to nie tylko do ograniczeń prędkości pociągów oraz problemów z jakością świadczonych usług przewozowych, lecz także generuje wysokie opłaty za dostęp do infrastruktury, czyniąc transport kolejowy w Europie Wschodniej mniej konkurencyjnym w stosunku sektora w Europie Zachodniej i w innych ośrodkach - powiedział dyrektor CER Johannes Ludewig.