Finalizowane jest nowe porozumienie pomiędzy Przewozami Regionalnymi i Arrivą nt. zasad obsługi połączenia „stykowego” pomiędzy woj. łódzkim i kujawsko-pomorskim. Jak jednak informuje Michał Stilger z biura prasowego centrali PR, powrót pociągów regionalnych na trasę Kutno – Kaliska Kujawskie z dniem 15 stycznia jest już pewny.
– Finalizujemy porozumienie dotyczące organizacji komunikacji kolejowej na granicy województw kujawsko-pomorskiego i łódzkiego. Od 15 stycznia ruch pociągów pomiędzy tymi województwami będzie odbywał się na zasadzie pracy eksploatacyjnej. Pięć par pociągów Arrivy, które dotychczas kursowały do i z Kalisk Kujawskich, będzie obsługiwało także odcinek Kaliska Kujawskie-Kutno [finansować te połączenia będzie samorząd woj. kujawsko-pomorskiego – red.]. W zamian za to w rozkładzie pojawi się bezpośredni pociąg REGIO z Łodzi do Torunia, który na całej trasie przejazdu będzie finansowany ze środków samorządu województwa łódzkiego – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Michał Stilger.
Problem połączeń pomiędzy woj. kujawsko-pomorskim i Kutnem, który pojawił się jesienią, gdy władze woj. łódzkiego poinformowały, że od początku 2014 r. nie będą finansować przewozów kolejowych na linii nr 18 na trasie od Kutna do granicy woj. kujawsko-pomorskiego. W efekcie tej decyzji, Arriva RP, która od 15 grudnia przejęła od PR obsługę części linii zelektryfikowanych w woj. kujawsko-pomorskim, z dniem 1 stycznia skróciła relacje wszystkich pociągów łączących Toruń i Włocławek z Kutnem do relacji Toruń/Włocławek – Kaliska Kuj.
W wyniku nacisku posłów, samorządowców i mediów, władze woj. łódzkiego zmieniły jednak zdanie co do przyszłości tego połączenia. Jeszcze w 2013 r. podjęto rozmowy na temat nowego modelu finansowania pociągów na tej trasie. Nie udało się jednak osiągnąć porozumienia jeszcze w poprzednim roku, stąd obecnie na odcinku Kaliska-Kutno ma miejsce (zgodnie z ostatnimi informacjami – dwutygodniowa) przerwa w ruchu pociągów regionalnych.