Marta Milewska, rzecznik Przewozów Regionalnych, poinformowała „Rynek Kolejowy”, że spółka planuje rozwój bazy w Toruniu Kluczykach. Jest to ważna deklaracja, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że na temat planów ograniczenia funkcjonowania tej bazy było w ostatnim czasie bardzo głośno, a związkowcy z kujawsko-pomorskiego oddziału grozili nawet strajkiem w obronie Kluczyków.
Sprawa ma pośredni związek z przegraniem przez PR przetargu na realizację przewozów na niektórych liniach zelektryfikowanych w woj. kujawsko-pomorskim, które od połowy grudnia 2013 r. przejęła Arriva RP. Utrata istotnej części pracy eksploatacyjnej spowodowała, że wiosną i latem 2013 r. rozpatrywana była całkowita likwidacja kujawsko-pomorskiego oddziału PR. Od likwidacji uratował go biznes plan, który został opracowany latem pod kierownictwem ówczesnego dyrektora oddziału Waldemara Bachmatiuka. Biznes plan oparł się m.in. na rozwoju bazy na Kluczykach. W zamyśle Bachmatiuka, Kluczyki miały stać się liczącą się w skali całego kraju bazą serwisową dla lokomotyw spalinowych.
Niedługo przed Bożym Narodzeniem Bachmatiuk został jednak odwołany, a jego następca, Ryszard Cebulski poinformował załogę o planie redukcji etatów na Kluczykach do 23 osób, a całego oddziału – z 432 do 277 etatów. Wywołało to gwałtowny protest zarówno związkowców, jak i władz województwa. Marszałek Piotr Całbecki nazywał „absolutnie haniebnym” wycofywanie się władz PR z wcześniejszych ustaleń, zakładających rozwój Kluczyków. – Jeśli takie działanie podejmowane są przez prezesa i zarząd, jeśli takie są relacje, to chyba nadszedł czas, by pożegnać się z obecną strukturą i stworzyć z kolejarzami nowy podmiot, gdzie to, co ustalimy, będzie respektowane i szanowane – cytowaliśmy w Wigilię Całbeckiego.
Związkowcy z kujawsko-pomorskiego oddziału PR ogłosili już nawet (na 7 stycznia) strajk, który został zawieszony po deklaracji ze strony nowego dyrektora, iż redukcji etatów na razie nie będzie. Wydaje się, że plan redukcji etatów na Kluczykach istotnie nie nastąpi. Tak przynajmniej należy interpretować najnowsze stanowisko rzeczniczki PR Marty Milewskiej.
-- W grudniu 2013 r., w Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego w Toruniu Kluczykach przeprowadzone zostały działania polegająca na dostosowaniu wielkości zatrudnienia do wykonywanej pracy [co miało związek z wcześniejszą utraty części pracy eksploatacyjnej na rzecz Arrivy – red]. Niezależnie od tych działań kontynuowany jest plan rozwoju bazy i w miarę pozyskiwania nowych zleceniodawców na prace utrzymaniowe będą prowadzone działania zmierzające do zwiększenia zatrudnienia, stosownie do potrzeb wynikających z podpisywanych umów. Obecnie z kilkoma firmami trwają negocjacje, których efektem może być podpisanie umów – zwraca uwagę Marta Milewska.