‒ W infrastrukturze IT na kolei są ogromne zapóźnienia. Jeżeli odniesiemy je do innych kolei europejskich, to mamy dużo do nadrobienia. W tej chwili inwestycje głównie polegają na poprawie stanu infrastruktury, ale inwestujemy także w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym, takie jak Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) i Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) - mówi Krzysztof Celiński, odpowiedzialny za projekty transportowe w CH2M Hill Polska
W rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Celiński, odpowiedzialny za projekty transportowe w CH2M Hill Polska podkreśla, że dla kolejowego ruchu pasażerskiego w Polsce najważniejsze jest skrócenie czasu przejazdu, a dla przewoźników towarowych – zwiększenie dopuszczalnego nacisku na oś, regularność połączeń oraz zwiększenie średniej prędkości. Poza modernizacją samych torów, niezwykle ważne są też systemy, które usprawniają ruch i poprawiają jego bezpieczeństwo.
‒ W infrastrukturze IT na kolei są ogromne zapóźnienia. Jeżeli odniesiemy je do innych kolei europejskich, to mamy dużo do nadrobienia. W tej chwili inwestycje głównie polegają na poprawie stanu infrastruktury, ale inwestujemy także w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym, takie jak Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) i Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) - mówi Krzysztof Celiński.
CH2M Hill jest partnerem PKP przy pilotażowym wdrożeniu systemu ERTMS poziomu drugiego na 84-kilometrowym odcinku od Legnicy do granicy z Niemcami. Umowa na projekt warty ponad 140 mln zł została podpisana w 2012 r. Po instalacji ERTMS-2 w odpowiednio wyposażonych lokomotywach maszyniści otrzymają informacje o dopuszczalnej prędkości i zajętości torów. Ponieważ system jest europejski, jego rozpowszechnienie ułatwi prowadzenie połączeń międzynarodowych, bo maszyniści nie będą już musieli zdawać egzaminu ze znajomości sygnalizacji w innych krajach.
‒ Te systemy będą wdrażane na Centralnej Magistrali Kolejowej na linii Warszawa-Gdynia i sukcesywnie wprowadzane na innych liniach. Myślę, że to będzie z dużym pożytkiem dla pasażerów, dlatego że błędy maszynisty będą natychmiast eliminowane przez automatyczne systemy prowadzenia pociągu – zapowiada Celiński.
System ERTMS-2 wraz z wchodzącymi w jego skład systemami ETCS (przekazuje informacje m.in. o zezwoleniu na jazdę do maszynisty z urządzeń na torach) oraz GSM-R (dwukierunkowa metoda transmisji danych) ma być do końca 2015 r. zainstalowany także m.in. na odcinku z Legnicy do Opola oraz na odcinku od Warszawa do Łodzi Widzew.
CH2M Hill pracuje także nad poprawą infrastruktury związanej z polskimi portami. Spółka jest menadżerem projektu przy budowie drugiego nabrzeża w kontenerowym porcie głębokomorskim DCT Gdańsk. Wartość tej inwestycji to 250 mln euro. Celiński dodaje, że CH2M Hill pracuje również przy wprowadzaniu ułatwień w dojeździe kolejowym do portów w Szczecinie i Świnoujściu, jest także inżynierem projektu przy przebudowie połączenia kolejowego do gdańskiego Portu Północnego.
‒ Prowadzimy szereg inwestycji w sektorze kolejowym. W tej chwili pracujemy nad dużym projektem w branży energetycznej. Na razie 80 proc. naszych usług realizowanych jest dla naszych biur za granicą, ale powoli zaczynamy te kompetencje przenosić również na rynek polski i inwestycje realizowane w Polsce – dodaje Joanna Bensz, dyrektor zarządzająca CH2M Hill Polska.