Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania modernizuje obecnie 20 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57. Przynajmniej częścią pociągów zainteresowane są Przewozy Regionalne. Cegielski chce też brać udział w konkursach NCBR.
Do tej pory H. Cegielski – FPS nie prowadził zaawansowanych prac modernizacyjnych na elektrycznych zespołach trakcyjnych serii EN57, skupiając się w ostatnich latach głównie na produkcji i modernizacjach wagonów (nowe wagony dostarczone do PKP Intercity można zobaczyć
TUTAJ) i niewielkich autobusów szynowych. W kwietniu i wrześniu 2015 Polski Tabor Szynowy kupił od Przewozów Regionalnych łącznie 10 sztuk EN57, później dokupił kolejnych 10. Pojazdy zostały przekazane do modernizacji w Cegielskim.
Modernizacja EN57 największa w historii– Spółka realizuje inwestycję w postaci napraw głównych wraz z największą do tej pory na rynku modernizacją 20 sztuk jednostek EN57. Modernizacja przeprowadzana jest według własnej dokumentacji konstrukcyjnej – poinformowała Rynek Kolejowy Katarzyna Raducha, p.o.Kierownika Działu Handlu i Marketingu.
Po modernizacji prędkość eksploatacyjna EN57 wzrośnie do 120 km/h. Lepsze będą właściwości ruchowe, dzięki zastosowaniu nowych silników asynchronicznych, nowych przekładni dwustopniowych oraz modernizacji wózków w zakresie pierwszego stopnia usprężynowania i prowadzenia zestawów kołowych wraz z zapewnieniem optymalnych parametrów hamowania, dzięki nowoczesnemu układowi hamowania z nowym zaworem rozrządczym.
– Ponadto zmodernizowane w FPS jednostki EN57 będą posiadały zmienione czoła, nowe wnętrze, przebudowaną kabinę maszynisty, system klimatyzacji, kabinę z próżniowym WC, drzwi odskokowo-przesuwne, system informacji pasażerskiej oraz inne, wynikające z konieczności dostosowania takiego pojazdu do aktualnych standardów oczekiwanych przez przewoźników oraz pasażerów – wyjaśnia – Łukasz Szaranek, Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży w FPS.
Gdzie trafią pojazdy?10 z modernizowanych obecnie EN57 (znajdują się już w wysokim stopniu kompletacji), których właścicielem jest spółka celowa Polski Tabor Szynowy, prawdopodobnie wezmą w leasing Przewozy Regionalne. Los kolejnych 10 odnowionych pociągów nie jest na razie przesądzony, ale PTS w końcu zeszłego roku poinformował niemal wszystkich krajowych przewoźników o tym, że będzie dysponował wyremontowanymi pojazdami gotowymi na wynajem lub do sprzedaży. Niewykluczone, że te pojazdy także wezmą w leasing Przewozy Regionalne. Prace na ostatnich 10 sztukach mają być zakończone w 2017 roku.
FPS: Modernizacje EN57 są potrzebneFPS odniosło się także do artykułu dotyczącego celowości modernizacji EN57, który niedawno pojawił się na naszym portalu. Głównym zarzutem w stosunku do prac na wysłużonych jednostkach elektrycznych, które otrzymują drugie życie, jest przede wszystkim ich koszt (cały artykuł przeczytasz
TUTAJ).
– Uważamy, że zmodernizowany pojazd nie odbiega od pojazdów nowo budowanych. Tak jest dzięki dobrej aranżacji wnętrza, standardom wyposażenia i odpowiednim parametrom jazdy, które zapewniają silniki asynchroniczne, zintegrowane z przekładniami dwustopniowymi. Modernizacja daje również pozytywne efekty w postaci poprawy właściwości trakcyjnych, spokojności biegu, czy też zmniejszenia ilości zużywanej energii. Modernizacja wykonana w wysokim standardzie, jaką wykonuje nasza spółka, pozwala na otrzymanie atrakcyjnego pojazdu i tańszego zarazem, jako alternatywę dla droższych pojazdów nowych – pisze odpowiadająca za marketing w FPS Łukasz Szaranek, Specjalista ds. Marketingu i Sprzedaży. – Prowadzona w FPS naprawa i modernizacja konstrukcji nośnych pudeł i wózków powoduje, że EN57 może być eksploatowany przez kolejne 15-20 lat. Jedyną natomiast zauważalną dla pasażera różnicą jest usytuowanie podłogi w strefie wejścia do pojazdu (drzwi boczne) – dodaje.
FPS podkreśla rolę baz utrzymaniowych w eksploatacji EN57. Zaznacza, że dla nowych składów konieczne jest dostosowanie, a przeważnie budowa nowych hal i baz serwisowych, szkolenie personelu w zakresie ich utrzymania, itp. – Obecnie pozostające w dyspozycji zaplecza pozwalają praktycznie bez znaczących modyfikacji na utrzymanie zmodernizowanych jednostek EN57 bez ponoszenia dużych kosztów – uważa FPS.
FPS pracuje nad wagonem sterowniczymPoznański producent zamierza wykorzystać szansę na pieniądze z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, których beneficjentem są już
Pesa i
Newag. Jednym z pomysłów złożonych w ramach programu InnoTabor jest budowa "innowacyjnego pojazdu dalekobieżnego z napędem elektrycznym i spalinowym", innym – budowa wagonu pasażerskiego zdolnego do kursowania z prędkością 250 km/h. Pierwsze konkursy NCBR-u w ramach programu planowane są na miesiące letnie 2016. Cegielski przygotowuje się do projektu budowy wagonu sterowniczego, nie jest to jednak projekt złożony w ramach konkursu NCBR.