Tylko FPS H. Cegielski zgłosił się do przetargu związanego z kompleksową modernizacją wagonów 1 klasy z przedziałami menadżerskimi (typ 145Ab) i ich przebudowy na wagony restauracyjne. PKP Intercity wybrała ofertę producenta.
Przetarg na naprawę główną wagonów, ich modernizację i przebudowę na wagony restauracyjne opisaliśmy w momencie jego ogłoszenia –
pod koniec lipca. Jest o tyle szczególny, że przebudowie na wagony gastronomiczne mają ulec wagony 1. klasy z przedziałami menadżerskimi, wyprodukowane w niewielkiej liczbie w połowie lat 90. Pierwotnie otwarcie ofert miało mieć miejsce 28 sierpnia 2018 roku, ale PKP Intercity dwukrotnie zmieniało terminy ogłoszenia oferentów. Ostatecznie 9 października dowiedzieliśmy się, że jedyną ofertę w przetargu złożył FPS H. Cegielski.
Poznański producent zaoferował wykonanie przebudowy z modernizacją za kwotę 61,3 mln zł brutto i późniejszy przegląd na poziomie P3 za 135,3 tys. zł brutto (również objęty przetargiem) dla każdego wagonu z osobna. Okres gwarancji na wykonane prace określono na 36 miesięcy. Pierwszy wagon miałby być gotowy w 250 dni od podpisania umowy, a oddanie każdego kolejnego zaplanowano w 80 dni po tym terminie (jeden po drugim).
[Aktualizacja]Pomimo tego, że PKP Intercity określiło budżet na przebudowę wagonów na kwotę 52,3 mln zł brutto, to spółka zdecydowała się go podnieść. 15 grudnia 2018 PKP Intercity poinformowało o wyborze oferty FPS H. Cegielski. Oczekujemy teraz na podpisanie umowy z producentem.
Przyczyną dla której PKP Intercity przebuduje wagony 1 klasy z przedziałami menadżerskimi na restauracyjne jest mała liczba tych drugich w spółce. W październiku 2017 r. 6 wagonów tego typu, "na 14 lat przed terminem wynikającym z cyklu utrzymaniowego" zostało wycofanych z eksploatacji.
– W celu poprawy sytuacji w tej grupie wagonów, PKP Intercity w lipcu 2018 r. ogłosiło postępowanie na wykonanie modernizacji 10 wagonów, które po wykonaniu naprawy będą wagonami gastronomicznymi i uzupełnią ofertę przewoźnika w tym zakresie – napisał w odpowiedzi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MI.
Zapytaliśmy PKP Intercity jaka była przyczyna skreślenia ze stanu tak wielu wagonów, krótko po ich modernizacji.