Jak dowiedział się “Rynek Kolejowy”, 6 mld złotych w już ogłoszonych przetargach do sfinansowania z konkursu CEF2 to nie wszystko, co szykuje na ten kwartał Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK. MI zwróciło się do Ministerstwa Finansów o przejściowe zabezpieczenie kolejnych 5,2 mld złotych na inwestycje, a przetargi mają ruszyć już w tym półroczu.
PKP PLK od ponad roku
zmaga się z brakiem możliwości finansowania nowych, dużych projektów, co
przełożyło się na lukę inwestycyjną na kolei i zwolnienia pracowników u wykonawców i dostawców. Promykiem nadziei są przetargi, które w połowie miesiąca ogłosiła PKP PLK, licząc głównie na sfinansowanie realizacji inwestycji z
pieniędzy programu CEF (o ile uda się wygrać konkurs).
Ich szacunkowa wartość to łącznie 6 mld złotych. Jak podkreśla branża, to jednak wciąż mniej, niż wartość już kończących się kontraktów - a przypomnijmy, że żeby zachować ciągłość inwestycji, PKP PLK
miała ogłosić w 2021 roku przetargi warte prawie 17 mld złotych, a ostatecznie było to
zaledwie ponad 3 mld złotych.
Resort Infrastruktury chce finansowanie pomostowego inwestycji kolejowych
PKP PLK zapewnia, że
problemem są wyłącznie pieniądze - wciąż nie są dostępne dla Polski środki z Krajowego Programu Odbudowy, a następca POIiŚ (FENiKS) jest w przygotowaniu. Dlatego branża
wielokrotnie apelowała, żeby inwestycje kolejowe finansować tak jak drogowe - w sposób ciągły, jeszcze przed zatwierdzeniem środków pomocowych.
Pod koniec grudnia Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział Polskiej Agencji Prasowej że takie działania zostały podjęte. - Czekamy na gwarancje finansowania ze strony Ministerstwa Finansów, aby – wobec braku zatwierdzenia KPO dla Polski – ogłaszać przetargi m.in. na większe inwestycje kolejowe – cytowała PAP ministra.
Wystąpiliśmy o szczegóły do MI. Jak odpowiedział rzecznik resortu Szymon Huptyś, 19 stycznia br. Ministerstwo Infrastruktury zwróciło się do Ministerstwa Finansów z prośbą o przejściowe zabezpieczenie finansowania projektów planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA do realizacji ze środków Krajowego Planu Odbudowy. - Łączna kwota planowanych do uruchomienia postępowań przetargowych w I półroczu 2022 r., przewidywanych do realizacji ze środków KPO wynosi 5 243 mln zł - poinformował rzecznik. Potwierdził również, że chodzi o kolejne środki -
oprócz ogłoszonych już inwestycji z CEF 2.
"Jedyne możliwe i słuszne działanie"
Mamy zatem kolejną dobrą wiadomość dla branży. - To jedyne możliwe i słuszne działanie resortu. Wszystkie organizacje reprezentujące rynek od wielu miesięcy zwracają się publicznie o to samo zarówno do Ministra Finansów jak i do Premiera. Pozostaje trzymać kciuki, żeby minister Kościński zauważył na polu inwestycji infrastrukturalnych nie tylko inwestycje drogowe - komentuje dla “Rynku Kolejowego” Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum i prezes ZDG TOR.
PKP PLK zapowiedziała w ubiegłym miesiącu, że w przypadku odblokowania środków z KPO inwestycji będzie dużo więcej -
przetargi na 2022 rok miałyby sięgnąć kwoty aż 22 mld złotych. Prezes Furgalski obawia się jednak, że KPO dla Polski nie uda się uruchomić w tym roku. Tym istotniejsze będzie zatwierdzenie finansowania pomostowego inwestycji.
- Pamiętajmy także, że mimo zgody na uruchomienie środków finansowych dla Polski, wszystkie terminy związane z KPO biegną, tak więc zakończenie jego realizacji przypada niezmiennie na sierpień 2026 roku. Pytanie czy do tego czasu bylibyśmy w stanie przeprowadzić proces przetargowy, odwoławczy i budowlany pozostawiam bez odpowiedzi… - przestrzega przewodniczący RBF.